Hz. Peygamber’in hayatı, İslam tarihinin ilk dönemlerinden itibaren, gerek manzûm gerek mensûr olarak tüm yönleriyle işlenmeye çalışılmıştır. Konuyla ilgili onlarca edebî tür oluşturulmuş, sayılamayacak kadar da çok eser kaleme alınmıştır. Son zamanlarda ülkemizde Hz. Peygamber’in hayatını anlatan çalışmalarda ciddi bir artışın yaşandığı görülmektedir. Ancak bu eserler içerisinde çocuklara ve genç yaştaki okuyucuya hitap eden, onların ilgiyle ve beğenerek okuyacakları eserler de son derece sınırlı sayıdadır. Çocuk ve ilk gençlik edebiyatı alanındaki yayınlardaki hem nicelik hem de nitelik yönünden artışın yaşandığı günümüzde, Hz. Peygamber’i anlatan eserlerdeki tek düze anlatım üslubu, bu alandaki göze çarpan eksikliklerden biridir. Makalede hadis ve fıkıh usulünün bir konusu olan hadislerin mana olarak rivayeti çerçevesinde, ilk dönem İslam tarihini kurgu üslubunu kullanarak anlatmanın imkân ve sınırlılıkları üzerinde durulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Siyer, kurgu, mana rivayeti, çocuk edebiyatı
Fictional Account of Sîrah in Children’s Literature within the context of Semantic Narrative of Hadiths
Abstract
Since the early days of Islam history, both verse and prose works have tried an extensive examination on the life of Muhammad. Dozens of literary genres were established on this theme and countless works are put to paper. Recently, number of works on life of Prophet has significantly increased in Turkey. Nevertheless, only very few of them address children and youngsters or seek popularity among them. Today, the works in children’s literature are on constant growth in terms of both quality and quantity; nevertheless, the monotonous style of the works on life of Muhammad is a striking disadvantage. Hereby paper treats possibilities and limits of a narrative through use of early fictional style in Islam history pursuant to original sense of hadiths and fiqh.
Keywords: Sîrah (biography of Prophet), fiction, semantic narrative, children’s literatureJournal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 25 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.