Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hükümlülerin Sosyal Sermaye Deneyimlerinde Manevi Danışmanlık: Bursa H ve E Tipi Cezaevleri Örneği

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 2, 517 - 546, 27.12.2021
https://doi.org/10.51447/uluifd.1001860

Öz

Dünyadaki diğer örneklerinde de olduğu gibi, Türkiye’de manevi danışmanlık, farklı modern mekânlara ve durumlara özgü sorunlarla dini referanslar sayesinde başa çıkmaya destek olmak için Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından sunulan bir hizmettir. Bu makalede, Bursa H ve E Tipi Ceza İnfaz Kurumlarındaki hükümlülerin manevi danışmanlık deneyimleri incelenmektedir. Bunu gerçekleştirebilmek için nitel araştırma desenlerinden olgubilim tercih edilmiştir. Bu çerçevede, 18 hükümlünün sosyal sermayeleri bir lens görevi üstlenmiştir. Birebir görüşmelerden elde edilen veriler, MAXQDA programıyla kodlanarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Buna göre üç tema tespit edildi. Bunlardan ilki; aile, eğitim, göç ve önceki cezaevi olmak üzere dört kategoriden oluşan hükümlülerin cezaevi öncesi sosyal sermaye temasıdır. İkinci tema; suç işlemeye karar verme, uyum süreci, gündelik pratikler, dış dünya ile ilişkiler, personellerle ilişkiler, iş kolları ve eğitim programları olmak üzere yedi kategoriden oluşan cezaevinde sosyal sermayedir. İşlevsellik arayışı, hoca söylemi ve koğuş kültürü olmak üzere üç kategoriden oluşan sosyal sermaye bağlamında manevi danışmanlık deneyimi, çalışmamızdaki son temadır. Nihai olarak, hükümlülerin genelde cezaevindeki programları özelde manevi danışmanlık uygulamasını, sosyal sermaye zemininde inşa edilen kâr-zarar hesabı kapsamında deneyimlediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abrahamsen, David. “Family Tension, Basic Cause of Criminal Behavior”. Journal of Criminal Law and Criminology (1931-1951) 40/3 (1949), 330-343. https://doi.org/10.2307/1138546
  • Adam, Frane vd. The Challenges of Sustained Development: The Role of Socio-Cultural Factors in East-Central Europe. Budapest: Central European University Press, 2004.
  • Akkaş, Hasan Hüseyin -Tekir, Osman. Demokrasinin Gelişmesi ve Sürdürebilirlikte Sosyal Sermaye. Ankara: Kadim Yayınları, 2013.
  • Bilgin, Vejdi. Din ve Toplum: Din Sosyolojisine Giriş. İstanbul: Beyan, 2021.
  • Bilgin, Vejdi. İbadet: Şekilsel Sembolik ve Toplumsal. Bursa: Emin Yayınları, 2. Basım, 2015.
  • Bockman, Johanna. “Neoliberalism”. Contexts 12/3 (01 Ağustos 2013), 14-15. https://doi.org/10.1177/1536504213499873
  • Bourdieu, Pierre. Ayrım: Beğeni YargısınınToplumsal Eleştirisi. çev. Derya Fırat Şannan - Ayşe Günce Berkkurt. Ankara: Heretik Yayıncılık, 2015.
  • Bourdieu, Pierre. “The Forms of Capital”. Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. ed. John Richardson. New York: Greenwood, 1986.
  • Coleman, James S. “Equality of Educational Opportunity”. Integrated Education 6/5 (1968), 19-28.
  • Coleman, James S. “Social Capital in the Creation of Human Capital”. American Jour-nal of Sociology 94/3 (1988), 95-120.
  • Creswell, John. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approac-hes. London: Sage, 2007.
  • Curtis, Christopher A. vd. “Developing Social Capital Through Postsecondary Cor-rectional Education”. Journal of Offender Rehabilitation 60/4 (19 Mayıs 2021), 270-290. https://doi.org/10.1080/10509674.2021.1909200
  • Eriksson, Karin Hederos vd. “The Importance of Family Background and Neighbor-hood Effects as Determinants of Crime”. Journal of Population Economics 29/1 (2016), 219-262.
  • Eyüpoğlu, Osman- Yıldız, Murat. “Kur’an’ı Anlamaya Yönelik Literal ve Kültürel Yaklaşımların Sosyal Değişmeye Uyum Açısından İşlevselliği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 5/3 (2016), 163-198.
  • Eyüpoğlu, Osman- Perşembe, Erkan. “İşlevsellik Açısından Ahlak-Din İlişkisi”. MA-NAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7/4 (2018), 79-967.
  • Ferragina, Emanuele - Arrigoni, Alessandro. “The Rise and Fall of Social Capital: Requiem for a Theory?” Political Studies Review 15/3 (01 Ağustos 2017), 355-367. https://doi.org/10.1177/1478929915623968
  • Field, John. Social Capital. New York: Routledge, 2008.
  • Gardner, LeGrande - Shoemaker, Donald J. “Social Bonding and Delinquency: A Comparative Analysis”. The Sociological Quarterly 30/3 (Eylül 1989), 481-499. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1989.tb01532.x
  • Goffman, Erving. Damga: Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar. çev. Levent Ünsaldı vd. Ankara: Heretik Yayıncılık, 2014.
  • Hall, Renee Smiling - Killacky, Jim. “Correctional Education from the Perspective of the Prisoner Student”. Journal of Correctional Education 59/4 (Aralık 2008), 301-320.
  • Hirschi, Travis. Causes of Delinquency. Berkeley: University of California Press, 1969.
  • Hodwitz, Omi. “Social Bonding Theory”. The Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice. ed. Jay Albanese. 1-5. New York: Wiley Blackwell, 2014. https://doi.org/10.1002/9781118517383.wbeccj518
  • Irwin, John - Cressey, Donald R. “Thieves, Convicts and the Inmate Culture”. Social Problems 10/2 (1962), 142-155. https://doi.org/10.2307/799047
  • Jacobs, James B. “Race Relations and the Prisoner Subculture”. Crime and Justice 44/1 (1979), 1-27.
  • Kurt, Abdurrahman. İşadamlarında Dindarlık ve Dünyevileşme. Bursa: Emin Yayınları, 2015.
  • Liu, Jianhong. “Social Capital and Covariates of Reoffending Risk in the Chinese Context”. International Criminal Justice Review 9/1 (01 Mayıs 1999), 39-55. https://doi.org/10.1177/105756779900900103
  • Maxwell, Joseph A. Nitel Araştırma Tasarımı: Etkileşimli Bir Yaklaşım. çev. Mustafa Çevikbaş. Ankara: Nobel, 3. Basım, 2018.
  • McCord, Joan. “The Cambridge-Somerville Study: A Pioneering Longitudinal Expe-rimental Study of Delinquency Prevention”. Preventing Antisocial Behavior: Inter-ventions from Birth Through Adolescence. 196-206. New York, NY, US: Guilford Press, 1992.
  • Merton, Robert K. “Social Structure and Anomie”. American Sociological Review 3/5 (Ekim 1938), 672-682.
  • Neubauer, Brian E. vd. “How Phenomenology Can Help Us Learn from the Experien-ces of Others”. Perspectives on Medical Education 8/2 (01 Nisan 2019), 90-97. https://doi.org/10.1007/s40037-019-0509-2
  • Ollman, Bertell. “Marx’s Use of ‘Class’”. American Journal of Sociology 73/5 (1968), 573-580.
  • Özdemir, Şuayip. Cezaevlerinde Din Eğitimi. İstanbul: Arı Sanat Yayınları, 2006.
  • Parcel, Toby L. - Hoffmann, John P. “Families and Crime”. American Behavioral Scien-tist 62/11 (01 Ekim 2018), 1455-1462. https://doi.org/10.1177/0002764218787023
  • Parker, Edward A. “The Social-Psychological Impact of a College Education on the Prison Inmate”. Journal of Correctional Education 41/3 (1990), 140-146.
  • Putnam, Robert D. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York, NY: Touchstone Books by Simon & Schuster, 1st edition., 2001.
  • Putnam, Robert D. vd. Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. New Jersey: Princeton University Press, 1994.
  • Rentzmann, William. “Prison Philosophy and Prison Education”. Journal of Correcti-onal Education 47/2 (1996), 58-63.
  • Rogers, Helen. “Kindness and Reciprocity: Liberated Prisoners and Christian Charity in Early Nineteenth-Century England”. Journal of Social History 47/3 (2014), 721-745.
  • Rose, Chris. “Women’s Participation in Prison Education: What We Know and What We Don’t Know”. Journal of Correctional Education 55/1 (2004), 78-100.
  • Roy Trivedi, Smita. “Evolution of the Concept of Capital– A Historical Perspective”. MPRA Paper. 20 Mayıs 2009. Erişim 30 Ağustos 2021. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/14208/
  • Saldana, Johnny. Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı. çev. Aysel Tüfekçi Akcan - Süleyman Nihat Şad. Ankara: Pegem Akademi, 3. Basım, 2019.
  • Silverman, David. Nitel Verileri Yorumlama. çev. Erkan Dinç. Ankara: Pegem Akademi, 5. Basım, 2018.
  • Snodgrass, Jill. “Why Pastoral Counseling”. AAPC.org. 2015. Erişim 03 Eylül 2017. <http://www.aapc.org/page/WhyPastoral
  • Şimşek, Hasan - Yıldırım, Ali. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 9. Basım, 2013.
  • Thomas, Charles W. - Foster, Samuel C. “The Importation Model Perspective on Inmate Social Roles: An Empirical Test”. The Sociological Quarterly 14/2 (1973), 226-234.
  • Toby, Jackson. “Social Disorganization and Stake in Conformity: Complementary Factors in the Predatory Behavior of Hoodlums”. The Journal of Criminal Law, Criminology, and Police Science 48/1 (1957), 12-17. https://doi.org/10.2307/1140161
  • Trulson, Chad. “The Social World of the Prisoner”. Prisons: Today and Tomorrow. ed. Ashley G. Blackburn vd. 83-117. Burlington: Jones & Bartlett Publishers, 2014.
  • Wooldredge, John - Steiner, Benjamin. “The Exercise of Power in Prison Organizati-ons and Implications for Legitimacy”. The Journal of Criminal Law and Criminology (1973-) 106/1 (2016), 125-165.
  • Wright, Randall. “Going to Teach in Prisons: Culture Shock”. Journal of Correctional Education 56/1 (2005), 19-38.
  • TÜİK - Veri Portalı. “Adalet ve Seçim”. Erişim 04 Eylül 2021. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Adalet-ve-Secim-110
  • Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü. “Ceza İnfaz Kurumları Tipleri”. Erişim 04 Eylül 2021. https://cte.adalet.gov.tr/Home/haritaliste
  • Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü. “Göç ve Manevi Destek Hizmetleri Daire Başkan-lığı Görevleri”. Erişim 03 Eylül 2021. https://dinhizmetleri.diyanet.gov.tr/sayfa/46/
  • Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü. “İş Birliği Protokolleri”. Erişim 20 Ağustos 2020. https://www2.diyanet.gov.tr/DinHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/SosyalKulturelIsbirligiProtokolleri.aspx

Pastoral Counseling in Prisoners’ Social Capital Experiences: The Case of Bursa H and E Type Prisons

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 2, 517 - 546, 27.12.2021
https://doi.org/10.51447/uluifd.1001860

Öz

Pastoral counseling is provided by The Religious Affairs Presidency in Turkey, to assist individuals in coping with challenges, unique to various modern places and situations utilizing religious references, similar to the other examples around the world. In this study, convicts’ experiences in pastoral counseling from Bursa H and E Type Penal Institutions are examined. The social capital of 18 inmates will be used as a lens to address these experiences. One of the qualitative study designs, phenomenology, has been chosen to expose the aforementioned framework. MAXQDA was used to code the data collected from one-on-one interviews, which were then submitted to content analysis. As a result, three major themes emerged. The first of them is the offenders' pre-prison social capital theme, which is divided into four categories: family, education, immigration, and past imprisonment. The second theme is social capital in prison, which is divided into seven categories: The decision to commit a crime, the adjustment process, everyday activities, contacts with the outside world, relationships with staff, labor branches, and training programs. The final theme in our research is pastoral counseling experience in the context of social capital, which is divided into three categories: functionality seeking, hoca discourse, and ward culture. Finally, it has been discovered that inmates generally experience prison services, particularly pastoral counseling, via the lens of profit-loss calculations based on social capital.

Kaynakça

  • Abrahamsen, David. “Family Tension, Basic Cause of Criminal Behavior”. Journal of Criminal Law and Criminology (1931-1951) 40/3 (1949), 330-343. https://doi.org/10.2307/1138546
  • Adam, Frane vd. The Challenges of Sustained Development: The Role of Socio-Cultural Factors in East-Central Europe. Budapest: Central European University Press, 2004.
  • Akkaş, Hasan Hüseyin -Tekir, Osman. Demokrasinin Gelişmesi ve Sürdürebilirlikte Sosyal Sermaye. Ankara: Kadim Yayınları, 2013.
  • Bilgin, Vejdi. Din ve Toplum: Din Sosyolojisine Giriş. İstanbul: Beyan, 2021.
  • Bilgin, Vejdi. İbadet: Şekilsel Sembolik ve Toplumsal. Bursa: Emin Yayınları, 2. Basım, 2015.
  • Bockman, Johanna. “Neoliberalism”. Contexts 12/3 (01 Ağustos 2013), 14-15. https://doi.org/10.1177/1536504213499873
  • Bourdieu, Pierre. Ayrım: Beğeni YargısınınToplumsal Eleştirisi. çev. Derya Fırat Şannan - Ayşe Günce Berkkurt. Ankara: Heretik Yayıncılık, 2015.
  • Bourdieu, Pierre. “The Forms of Capital”. Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. ed. John Richardson. New York: Greenwood, 1986.
  • Coleman, James S. “Equality of Educational Opportunity”. Integrated Education 6/5 (1968), 19-28.
  • Coleman, James S. “Social Capital in the Creation of Human Capital”. American Jour-nal of Sociology 94/3 (1988), 95-120.
  • Creswell, John. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approac-hes. London: Sage, 2007.
  • Curtis, Christopher A. vd. “Developing Social Capital Through Postsecondary Cor-rectional Education”. Journal of Offender Rehabilitation 60/4 (19 Mayıs 2021), 270-290. https://doi.org/10.1080/10509674.2021.1909200
  • Eriksson, Karin Hederos vd. “The Importance of Family Background and Neighbor-hood Effects as Determinants of Crime”. Journal of Population Economics 29/1 (2016), 219-262.
  • Eyüpoğlu, Osman- Yıldız, Murat. “Kur’an’ı Anlamaya Yönelik Literal ve Kültürel Yaklaşımların Sosyal Değişmeye Uyum Açısından İşlevselliği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 5/3 (2016), 163-198.
  • Eyüpoğlu, Osman- Perşembe, Erkan. “İşlevsellik Açısından Ahlak-Din İlişkisi”. MA-NAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7/4 (2018), 79-967.
  • Ferragina, Emanuele - Arrigoni, Alessandro. “The Rise and Fall of Social Capital: Requiem for a Theory?” Political Studies Review 15/3 (01 Ağustos 2017), 355-367. https://doi.org/10.1177/1478929915623968
  • Field, John. Social Capital. New York: Routledge, 2008.
  • Gardner, LeGrande - Shoemaker, Donald J. “Social Bonding and Delinquency: A Comparative Analysis”. The Sociological Quarterly 30/3 (Eylül 1989), 481-499. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1989.tb01532.x
  • Goffman, Erving. Damga: Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar. çev. Levent Ünsaldı vd. Ankara: Heretik Yayıncılık, 2014.
  • Hall, Renee Smiling - Killacky, Jim. “Correctional Education from the Perspective of the Prisoner Student”. Journal of Correctional Education 59/4 (Aralık 2008), 301-320.
  • Hirschi, Travis. Causes of Delinquency. Berkeley: University of California Press, 1969.
  • Hodwitz, Omi. “Social Bonding Theory”. The Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice. ed. Jay Albanese. 1-5. New York: Wiley Blackwell, 2014. https://doi.org/10.1002/9781118517383.wbeccj518
  • Irwin, John - Cressey, Donald R. “Thieves, Convicts and the Inmate Culture”. Social Problems 10/2 (1962), 142-155. https://doi.org/10.2307/799047
  • Jacobs, James B. “Race Relations and the Prisoner Subculture”. Crime and Justice 44/1 (1979), 1-27.
  • Kurt, Abdurrahman. İşadamlarında Dindarlık ve Dünyevileşme. Bursa: Emin Yayınları, 2015.
  • Liu, Jianhong. “Social Capital and Covariates of Reoffending Risk in the Chinese Context”. International Criminal Justice Review 9/1 (01 Mayıs 1999), 39-55. https://doi.org/10.1177/105756779900900103
  • Maxwell, Joseph A. Nitel Araştırma Tasarımı: Etkileşimli Bir Yaklaşım. çev. Mustafa Çevikbaş. Ankara: Nobel, 3. Basım, 2018.
  • McCord, Joan. “The Cambridge-Somerville Study: A Pioneering Longitudinal Expe-rimental Study of Delinquency Prevention”. Preventing Antisocial Behavior: Inter-ventions from Birth Through Adolescence. 196-206. New York, NY, US: Guilford Press, 1992.
  • Merton, Robert K. “Social Structure and Anomie”. American Sociological Review 3/5 (Ekim 1938), 672-682.
  • Neubauer, Brian E. vd. “How Phenomenology Can Help Us Learn from the Experien-ces of Others”. Perspectives on Medical Education 8/2 (01 Nisan 2019), 90-97. https://doi.org/10.1007/s40037-019-0509-2
  • Ollman, Bertell. “Marx’s Use of ‘Class’”. American Journal of Sociology 73/5 (1968), 573-580.
  • Özdemir, Şuayip. Cezaevlerinde Din Eğitimi. İstanbul: Arı Sanat Yayınları, 2006.
  • Parcel, Toby L. - Hoffmann, John P. “Families and Crime”. American Behavioral Scien-tist 62/11 (01 Ekim 2018), 1455-1462. https://doi.org/10.1177/0002764218787023
  • Parker, Edward A. “The Social-Psychological Impact of a College Education on the Prison Inmate”. Journal of Correctional Education 41/3 (1990), 140-146.
  • Putnam, Robert D. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York, NY: Touchstone Books by Simon & Schuster, 1st edition., 2001.
  • Putnam, Robert D. vd. Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. New Jersey: Princeton University Press, 1994.
  • Rentzmann, William. “Prison Philosophy and Prison Education”. Journal of Correcti-onal Education 47/2 (1996), 58-63.
  • Rogers, Helen. “Kindness and Reciprocity: Liberated Prisoners and Christian Charity in Early Nineteenth-Century England”. Journal of Social History 47/3 (2014), 721-745.
  • Rose, Chris. “Women’s Participation in Prison Education: What We Know and What We Don’t Know”. Journal of Correctional Education 55/1 (2004), 78-100.
  • Roy Trivedi, Smita. “Evolution of the Concept of Capital– A Historical Perspective”. MPRA Paper. 20 Mayıs 2009. Erişim 30 Ağustos 2021. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/14208/
  • Saldana, Johnny. Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı. çev. Aysel Tüfekçi Akcan - Süleyman Nihat Şad. Ankara: Pegem Akademi, 3. Basım, 2019.
  • Silverman, David. Nitel Verileri Yorumlama. çev. Erkan Dinç. Ankara: Pegem Akademi, 5. Basım, 2018.
  • Snodgrass, Jill. “Why Pastoral Counseling”. AAPC.org. 2015. Erişim 03 Eylül 2017. <http://www.aapc.org/page/WhyPastoral
  • Şimşek, Hasan - Yıldırım, Ali. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 9. Basım, 2013.
  • Thomas, Charles W. - Foster, Samuel C. “The Importation Model Perspective on Inmate Social Roles: An Empirical Test”. The Sociological Quarterly 14/2 (1973), 226-234.
  • Toby, Jackson. “Social Disorganization and Stake in Conformity: Complementary Factors in the Predatory Behavior of Hoodlums”. The Journal of Criminal Law, Criminology, and Police Science 48/1 (1957), 12-17. https://doi.org/10.2307/1140161
  • Trulson, Chad. “The Social World of the Prisoner”. Prisons: Today and Tomorrow. ed. Ashley G. Blackburn vd. 83-117. Burlington: Jones & Bartlett Publishers, 2014.
  • Wooldredge, John - Steiner, Benjamin. “The Exercise of Power in Prison Organizati-ons and Implications for Legitimacy”. The Journal of Criminal Law and Criminology (1973-) 106/1 (2016), 125-165.
  • Wright, Randall. “Going to Teach in Prisons: Culture Shock”. Journal of Correctional Education 56/1 (2005), 19-38.
  • TÜİK - Veri Portalı. “Adalet ve Seçim”. Erişim 04 Eylül 2021. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Adalet-ve-Secim-110
  • Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü. “Ceza İnfaz Kurumları Tipleri”. Erişim 04 Eylül 2021. https://cte.adalet.gov.tr/Home/haritaliste
  • Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü. “Göç ve Manevi Destek Hizmetleri Daire Başkan-lığı Görevleri”. Erişim 03 Eylül 2021. https://dinhizmetleri.diyanet.gov.tr/sayfa/46/
  • Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü. “İş Birliği Protokolleri”. Erişim 20 Ağustos 2020. https://www2.diyanet.gov.tr/DinHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/SosyalKulturelIsbirligiProtokolleri.aspx
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Reyhan Baygeldi 0000-0003-2935-2723

Vejdi Bilgin 0000-0002-2161-4875

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 30 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Baygeldi, Merve Reyhan - Bilgin, Vejdi. “Hükümlülerin Sosyal Sermaye Deneyimlerinde Manevi Danışmanlık: Bursa H Ve E Tipi Cezaevleri Örneği”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 30/2 (Aralık 2021), 517-546. https://doi.org/10.51447/uluifd.1001860.

25955

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.