With the acceleration of global developments, language and second language education are becoming increasingly important. Social necessities and personal desires are directing individuals to learn a second language. Factors such as Turkey’s geopolitical position, socio-cultural structure, educational opportunities, technological advancements, and economic conditions have increased the demand for teaching Turkish as a foreign language. Today, Turkish is taught as a foreign language in university-affiliated TÖMERs or private language schools, through a leveled course system. This teaching process encounters some problems. A literature review was conducted using document analysis from qualitative research methods to address these problems. The findings obtained were examined. The literature review revealed overlapping results, but the problems persist. The main problems identified in the review are: issues stemming from teaching staff, problems related to teaching environments, issues with resources and materials, certification problems, and problems with methods and techniques. This study addresses and discusses the certification problems. The study compares and discusses the course hours of Turkish teaching certificate programs for foreigners opened in 2023. The recommendations developed based on the findings aim to shed light on improving the quality of these certificate programs by addressing their shortcomings and offering solutions.
Global gelişmelerin hızlanmasıyla, dil ve ikinci dil eğitimi giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Toplumsal gereklilikler ve kişisel istekler, bireyleri ikinci dil öğrenmeye yönlendirmektedir. Türkiye’nin jeopolitik konumu, sosyo-kültürel yapısı ve eğitim imkanları teknolojik gelişmeler ve ekonomik koşulları gibi etkenler, Türkçe’nin yabancı dil olarak öğretimine olan talebi artırmıştır. Günümüzde Türkçe yabancı dil olarak üniversitelere bağlı TÖMER’lerde veya özel dil okullarında, seviyeli kur sistemiyle, öğretilmektedir. Bu öğretim sürecinde bazı sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bu sorunlara yönelik araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak literatür taraması yapılmıştır. Elde edilen bulgular incelenmiştir. Literatür taraması yapıldığında birbiriyle örtüşen sonuçların ortaya çıktığı fakat sorunların hala devam ettiği görülmektedir. Taramada başlıca görünen sorunlar: Öğretim elamanlarından kaynaklanan sorunlar, öğretim ortamları ile ilgili sorunlar, kaynak ve materyallerle ile ilgili sorunlar, sertifikalandırmayla ilgili sorunlar, yöntem ve tekniklerle ilgili sorunlar olarak görülmektedir. Bu çalışmada ise bu sorunlardan sertifikalandırma sorunları ele alınmış ve tartışılmıştır. Araştırmada 2023 yılında açılan yabancılara Türkçe öğretim sertifika programlarının ders saatleri karşılaştırılmış ve tartışılmıştır. Ortaya çıkan bulgulardan hareketle geliştirilen önerilerin sertifika programlarının eksik yönlerini ve çözüm önerilerini ortaya koyarak bu programların nitelik bakımından iyileştirilmesine ışık tutması amaçlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | June 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |