In studies on scheduling problems, generally setup times and removal times of jobs have been neglected or by including those into processing times solution approaches have been developed. However, as setup times and removal times may be too important to be neglected in some production systems, it may also be necessary to consider processing times independent from setup times and removal times. Since, in general jobs are done according to automatic machine processes in production systems processing times do not differ according to process sequence. But, since human factor becomes influential when setup times and removal times are taken into consideration, setup times will be decreasing by repeating setup processes frequently. This fact is defined with learning effect in scheduling literature. In this study, the problem to be examined is minimizing number of tardy when setup times and removal times with learning effect and common due date in single machine scheduling. We show that even when the learning process is assumed to be general and job-dependent, the problem remains polynomially solvable.
Single machine scheduling problem setup times removal times job-dependent learning effect number of tardy assignment model
Çizelgeleme problemleri ile ilgili yapılan çalışmalarda, işlerin hazırlık ve taşıma zamanları genellikle ya ihmal edilmiş ya da işlem zamanlarına dahil edilerek çözüm yaklaşımları geliştirilmiştir. Ancak, bazı üretim sistemlerinde hazırlık ve taşıma zamanları ihmal edilemeyecek kadar önemli olabilir ve dolayısıyla işlem zamanlarını hazırlık ve taşıma zamanlarından ayrı düşünmek gerekir. Diğer taraftan, üretim sistemlerinde, işler genellikle otomatik makine işlemlerine göre işlem gördüğü için hangi sırada yapılırsa yapılsın işlem zamanlarında bir değişiklik olmaz. Ancak, hazırlık ve taşıma zamanları dikkate alındığında insan faktörü devreye girdiği için bu işlemlerin sık sık tekrarlanmasıyla hazırlık ve taşıma sürelerinde gittikçe bir azalma olmaktadır. Bu olgu literatürde öğrenme etkisi olarak bilinmektedir. Bu çalışmada tek makineli çizelgeleme problemi, hazırlık ve taşıma zamanlarının öğrenme etkili olduğu ortak teslim tarihli durumda geciken iş sayısını enküçüklemedir. Ele alınan problemi öğrenme etkisinin işe bağımlı olduğu durumda polinom zamanda çözüldüğü gösterilmiştir.
Tek makineli çizelgeleme problemi hazırlık zamanı taşıma zamanı işe-bağımlı öğrenme etkisi geciken iş sayısı atama modeli
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2011 |
Submission Date | October 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 3 Issue: 2 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.