The behavior of Hundi Hatun (Kunç) Bridge located in Amasya city under the effect of increasing traffic loads has been examined detailed in this study. The bridge is currently open to vehicle traffic and is located in one of the busiest locations in the city. Therefore, the bridge is exposed to a huge traffic load. The traffic load resulting from the tunnel opened in the city recently is transferred towards the bridge and causes traffic congestion on both sides of the bridge, causing the vehicle to wait on the bridge for a long time. The negative situation caused by this load on the bridge has been examined in this study, considering different vehicle loads. Mohr-Coulomb material model is used as the material model. Analyzes have been carried out according to the most unfavorable situation that both lanes on the bridge is full. Automobile, minibus, van and bus loads were taken into consideration as vehicle load and the resulting stress and deformations were determined. In addition, it has been determined that the deformations that occur do not exceed the limit value, maximum tensile stresses are concentrated on the flattened arch support and around key stone points, and also on the side walls of the upper part of the arches. In addition to these, analyzes were carried out with the Limitstate: Ring software, which uses the rigid block analysis method, and the failure mechanisms and the minimum axle loads that cause failure were determined. The findings obtained from the study are aimed to be a guide for future restoration studies.
Amasya kentinde yer alan Hundi Hatun (Kunç) köprüsünün artan trafik yükleri etkisi altındaki davranışı bu çalışmada detaylı olarak incelenmiştir. Köprü, halihazırda taşıt trafiğine açık durumda olup, şehrin en işlek mevkilerinden birinde bulunmaktadır. Bundan dolayı köprü, oldukça fazla trafik yüküne maruz kalmaktadır. Yakın zamanda şehir içinde açılan tünelden hasıl olan trafik yükü de köprüye doğru iletilmekte ve köprünün her iki yakasında trafik sıkışıklığına neden olarak, köprü üzerinde uzun süre araç beklemesine neden olmaktadır. Bu yükün köprü üzerinde meydana getirdiği olumsuz durum bu çalışmada, farklı araç yükleri dikkate alınarak incelenmiştir. Malzeme modeli olarak Mohr-Coulomb malzeme modeli kullanılmıştır. Köprü üzerinde mevcut olan her iki şeritin en olumsuz durum olan tamamen dolu olmasını durumuna göre analizler gerçekleştirilmiştir. Araç yükü olarak otomobil, minibüs, kamyonet ve otobüs yükleri dikkate alınmış ve meydana gelen gerilme ve deformasyonlar belirlenmiştir. Ayrıca meydana gelen deformasyonların sınır değeri aşmadığı, oluşan çekme gerilmelerinin basık kemer mesnet ve tepe noktalarında, ayrıca köprü taşıyıcı kemerleri üst kısmındaki yan duvarlarda yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Bunlara ek olarak rijit blok analizi yöntemini kullanan Limitstate: Ring yazılımı ile de analizler gerçekleştirilmiş ve yenilme mekanizmaları ve buna sebep olan minimum dingil yükleri de tespit edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulguların ilerdeki restorasyon çalışmaları için yol gösterici olması hedeflenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2021 |
Submission Date | November 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 13 Issue: 2 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.