Evaluation of Critical Success Factors in Health Services Performance Management with ANP Method
Year 2023,
Volume: 15 Issue: 1, 40 - 48, 31.01.2023
Şeyda Gür
,
Kübra Karakuş
,
Burak Yeşilyurt
,
Tamer Eren
Abstract
The demand for health services is increasing day by day, and it is rising accordingly in the institutions providing service. Health services, like other organizations, are established to achieve specific goals. In these institutions, it aims to perform better by providing correct, effective, and efficient service. For this reason, it is desired to increase the efficiency of the health sector with the evaluation made. AAS method was used in this study. Critical success factors in health services performance management were evaluated with the AAS method. Whether these goals are achieved or not is determined by performance measurement. Dynamic performance management should be provided to reach health institutions that aim to grow and develop. The study determined the factors and weights that are effective in performance management in health services. With the provision of performance management, it is foreseen that the success of health institutions, in general, will be determined and increased
References
- Arah, O.A., ve Custers, T., Klazinga, N.S (2013). Updating The Key Dimensions of Hospital Performance: The Move Towards A Theoretical Framework. Third Workshop on Hospital Performance Measurement, Barcelona, 13-14.
- Ateş, H., Kırılmaz, H., ve Aydın, S. (2007). Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi: Türkiye Örneği. Asil Yayın Dağıtım, 1-498.
- Beylik, U. ve Pekcan, A. Y. (2012). Eğitim ve araştırma hastanelerinde etkinlik analizleri ve değerlendirilmesi. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 3, 119-156.
- Bilgin, Y. ve Göral, M. (2017). Sağlık Kuruluşlarında Hizmet Kalitesinin Hasta Memnuniyetine Etkisi: Bartın Devlet Hastanesi Örneği. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(16), 151-176.
- Campanella, F., Serıno, L., Mustıllı, M., Crıscı, A., and D'ambra, A. (2021). The evaluation of performance in the european public e-health services sector by generalized estimating equations. Socio-Economic Planning Sciences, 73, 100813.
- Creteur M., ve Pochet Y. (2002). Organizational Design and Hospital Performance’, Louvain School Of Management Research Institute, Working Paper, Http://Www. Uclouvain, Be/Cps/Ucl/Doc/İag/Documents/Wp51creteur. Pdf.
- Çevik, H.H. (2007). “Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Performans Yönetimi”, İçinde: Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi, (Ed.) H. Ateş vd., Ankara Aktüel Yayınları.
- Demirtaş, M. (2010). Örgütsel iletişimin verimlilik ve etkinliğinde yararlanılan iletişim araçları ve halkla ilişkiler filmleri örneği. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 28(1), 411-444.
- Fıtzpatrıck, F., and Rıordan, M.O. (2016). Performance management of clostridium difficile ınfection in hospitals-the carrot or stick approach? Anaerobe, 37, 8-12.
- Griffith, J.R. (1999). The Well-Managed Healthcare Organization,. Usa, Chicago: Illinois Aupha Press, 1-558.
- Güner, M. F. (2008). Bir stratejik yönetim modeli olarak balanced scorcard. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 247-265.
- Ittner, C. D., Larcker, D. F., Nagar, V., Rajan, M. V. (1999). Supplier selection, monitoring practices, and firm performance. Journal of Accounting and Public Policy, 18(3), .253-281.
- Jıang, S., Shı, H., Lın, W., and Lıu, H. C. (2020). A large group linguistic z-dematel approach for ıdentifying key performance ındicators in hospital performance management. Applied Soft Computing, 86, 105900.
- Karaman, M., Karatepe, H. K., Kuşcu, F. N. (2019). Sağlık işletmelerinde performans değerlendirme ve ölçme yöntemleri hakkında bir derleme çalışması. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 4(1), 153-171.
- Moers F. (2005). Discretion and bias in perfromance evaluation: the ımpact of diversity and subjectivity. Accounting, Organizations and Society, 30(1), 67-80.
- Organizational Design and Hospital Performance, (2020). İnternet Kaynağı: ttp://Www.Uclouvain.Be/Cps/Ucl/Doc/İag/Documents/ Wp51creteur.Pdf (Erişim Tarihi: 17.07.2020).
- Prendergast C., and Topel R. (1993). Discretion and bias in performance evaluation. European Economic Review, 37, 355-365.
- Shonner, Clavde and Worren Weorner. (1949). The Mathematical Theory of Communication, Univercity Ilinois Pres, 1-131.
- Şah, N. (2010). Analitik Serim Süreci Yöntemi ile Mersin-Torino Arasındaki Güzergâh Alternatiflerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1-92.
- Tengilimoğlu, D., Işık, O., Akbolat, M. (2009). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1-630.
- Tengilimoğlu, D., ve Toygar, A., (2013). Hastane performansının ölçümünde path yöntemi. Sosyal Güvenlik Dergisi, 3(1), 50 – 70.
- Timur, B. (2015). Termal Turizmde Hizmet Kalitesi, Algılanan Destinasyon İmajı ve Tekrar Ziyaret Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir, 1-112.
- Uysal, Ş. (2015). Performans yönetimi sisteminin tanımı, tarihçesi, amaç ve temel unsurlarına genel bir bakış. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(2), 32 – 39.
- Wallace, M., Sharfsteın, J., and Lessler, J. (2020). Performance and priorities: a cross-sectional study of local health department approaches to essential public health services. Public Health Reports, 135(1), 97-106.
- Who (World Health Organization). (2000). The World Health Report, Health Systems: Improving Performance, World Health Organization Publishing, Geneva.
Sağlık Hizmetleri Performans Yönetiminde Kritik Başarı Faktörlerinin AAS Yöntemi İle Değerlendirilmesi
Year 2023,
Volume: 15 Issue: 1, 40 - 48, 31.01.2023
Şeyda Gür
,
Kübra Karakuş
,
Burak Yeşilyurt
,
Tamer Eren
Abstract
Sağlık hizmetine olan rağbet gün geçtikçe artmakta olup hizmet veren kuruluşlarda buna bağlı olarak artmaktadır. Sağlık hizmetleri de diğer kuruluşlar gibi belirli hedefleri gerçekleştirmek için kurulurlar. Bu kurumlarda doğru, etkin ve verimli hizmet sunulması amaçlanarak daha iyiye ulaşılması hedeflenmektedir. Bu sebeple yapılan değerlendirme ile sağlık sektörünün verimliliğinin artırılmasına yönelik olarak hedeflenmiştir. Bu çalışmada AAS yöntemi kullanılmıştır. AAS yöntemi ile sağlık hizmetleri performans yönetiminde kritik başarı faktörleri değerlendirilmiştir. Bu hedeflere ulaşılıp ulaşılamadığı, performans ölçümü ile belirlenir. Büyümeyi ve gelişmeyi hedefleyen sağlık kurumlarında hedefe ulaşmak için dinamik bir performans yönetiminin sağlanması gerekmektedir. Yapılan çalışma ile sağlık hizmetlerinde performans yönetiminde etkili olan faktörler ve ağırlıkları belirlenmiştir. Performans yönetiminin sağlanmasıyla birlikte sağlık kuruluşlarının genel olarak başarısının tespit edilmesi ve artırılması öngörülmektedir.
References
- Arah, O.A., ve Custers, T., Klazinga, N.S (2013). Updating The Key Dimensions of Hospital Performance: The Move Towards A Theoretical Framework. Third Workshop on Hospital Performance Measurement, Barcelona, 13-14.
- Ateş, H., Kırılmaz, H., ve Aydın, S. (2007). Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi: Türkiye Örneği. Asil Yayın Dağıtım, 1-498.
- Beylik, U. ve Pekcan, A. Y. (2012). Eğitim ve araştırma hastanelerinde etkinlik analizleri ve değerlendirilmesi. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 3, 119-156.
- Bilgin, Y. ve Göral, M. (2017). Sağlık Kuruluşlarında Hizmet Kalitesinin Hasta Memnuniyetine Etkisi: Bartın Devlet Hastanesi Örneği. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(16), 151-176.
- Campanella, F., Serıno, L., Mustıllı, M., Crıscı, A., and D'ambra, A. (2021). The evaluation of performance in the european public e-health services sector by generalized estimating equations. Socio-Economic Planning Sciences, 73, 100813.
- Creteur M., ve Pochet Y. (2002). Organizational Design and Hospital Performance’, Louvain School Of Management Research Institute, Working Paper, Http://Www. Uclouvain, Be/Cps/Ucl/Doc/İag/Documents/Wp51creteur. Pdf.
- Çevik, H.H. (2007). “Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Performans Yönetimi”, İçinde: Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi, (Ed.) H. Ateş vd., Ankara Aktüel Yayınları.
- Demirtaş, M. (2010). Örgütsel iletişimin verimlilik ve etkinliğinde yararlanılan iletişim araçları ve halkla ilişkiler filmleri örneği. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 28(1), 411-444.
- Fıtzpatrıck, F., and Rıordan, M.O. (2016). Performance management of clostridium difficile ınfection in hospitals-the carrot or stick approach? Anaerobe, 37, 8-12.
- Griffith, J.R. (1999). The Well-Managed Healthcare Organization,. Usa, Chicago: Illinois Aupha Press, 1-558.
- Güner, M. F. (2008). Bir stratejik yönetim modeli olarak balanced scorcard. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 247-265.
- Ittner, C. D., Larcker, D. F., Nagar, V., Rajan, M. V. (1999). Supplier selection, monitoring practices, and firm performance. Journal of Accounting and Public Policy, 18(3), .253-281.
- Jıang, S., Shı, H., Lın, W., and Lıu, H. C. (2020). A large group linguistic z-dematel approach for ıdentifying key performance ındicators in hospital performance management. Applied Soft Computing, 86, 105900.
- Karaman, M., Karatepe, H. K., Kuşcu, F. N. (2019). Sağlık işletmelerinde performans değerlendirme ve ölçme yöntemleri hakkında bir derleme çalışması. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 4(1), 153-171.
- Moers F. (2005). Discretion and bias in perfromance evaluation: the ımpact of diversity and subjectivity. Accounting, Organizations and Society, 30(1), 67-80.
- Organizational Design and Hospital Performance, (2020). İnternet Kaynağı: ttp://Www.Uclouvain.Be/Cps/Ucl/Doc/İag/Documents/ Wp51creteur.Pdf (Erişim Tarihi: 17.07.2020).
- Prendergast C., and Topel R. (1993). Discretion and bias in performance evaluation. European Economic Review, 37, 355-365.
- Shonner, Clavde and Worren Weorner. (1949). The Mathematical Theory of Communication, Univercity Ilinois Pres, 1-131.
- Şah, N. (2010). Analitik Serim Süreci Yöntemi ile Mersin-Torino Arasındaki Güzergâh Alternatiflerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1-92.
- Tengilimoğlu, D., Işık, O., Akbolat, M. (2009). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1-630.
- Tengilimoğlu, D., ve Toygar, A., (2013). Hastane performansının ölçümünde path yöntemi. Sosyal Güvenlik Dergisi, 3(1), 50 – 70.
- Timur, B. (2015). Termal Turizmde Hizmet Kalitesi, Algılanan Destinasyon İmajı ve Tekrar Ziyaret Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir, 1-112.
- Uysal, Ş. (2015). Performans yönetimi sisteminin tanımı, tarihçesi, amaç ve temel unsurlarına genel bir bakış. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(2), 32 – 39.
- Wallace, M., Sharfsteın, J., and Lessler, J. (2020). Performance and priorities: a cross-sectional study of local health department approaches to essential public health services. Public Health Reports, 135(1), 97-106.
- Who (World Health Organization). (2000). The World Health Report, Health Systems: Improving Performance, World Health Organization Publishing, Geneva.