Üniversitelerde ders programı çizelgesi oluşturulması, karışık ve hazırlanması zaman alan bir süreçtir. Ders programı çizelgeleme problemi aynı zamanda ders ve bu derslerden sorumlu öğretim elemanlarının problemle ilgili kısıtlar ve kurumun özelliklerini dikkate alarak en uygun zaman dilimlerine tahsis edilmesini ifade eden bir zaman planlama problemidir. Bu çalışmada, pandemi döneminin getirmiş olduğu şartlardan dolayı eğitim sisteminin yüz yüze yapılamaması ve bunun sonucunda uzaktan eğitim ile derslerin ilerlemesi ile ilgili olarak uzaktan eğitim ders programı çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Bu problem, normal şartlar altında devam eden eğitim sürecinde büyük bir değişikliğe yol açmış ve literatürdeki diğer çalışmalara göre kısıtları farklılık göstermektedir. Bununla birlikte, ele alınan bu problem sade bir ders atama problemi olmayıp, derslerin ait oldukları sanal derslik ve hafta sonu dersleri de olması gibi birçok kısıtı içermektedir. Çalışmada akademik zaman çizelgeleme alanında yapılmış çalışmalar ele alındıktan sonra Kırıkkale Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Endüstri Mühendisliği Bölümü ders çizelgeleme problemi analiz edilmiştir. Hafta sonu günlerine, birinci öğretim öğrencilerinin alacağı derslerin geç saate kalmamasına ve ikinci öğretim öğrencilerinin alacağı derslerin erken saatlerde olmamasına dikkat alan bir hedef programlama modeli önerilmiştir. Model bir optimizasyon programı ile çözülerek ders çizelgesi elde edilmiştir.
0-1 Tamsayılı Programlama Ders Programı Çizelgeleme Uzaktan Eğitim Çizelgeleme Hedef Programlama
Creating a curriculum schedule in universities is a complex and time-consuming process. The syllabus scheduling problem is also a time scheduling problem that expresses the allocation of the course and the instructors responsible for these courses to the most appropriate time slots, taking into account the constraints of the problem and the characteristics of the institution. In this study, the distance education syllabus scheduling problem is discussed in relation to the fact that the education system cannot be made face-to-face due to the conditions brought by the pandemic period, and as a result, the progress of distance education and courses. This problem has led to a major change in the continuing education process under normal conditions and its limitations differ from other studies in the literature. However, this problem is not a simple lesson assignment problem, but includes many limitations such as virtual classrooms and weekend lessons. In the study, after the studies in the field of academic scheduling were discussed, the course scheduling problem of Kırıkkale University Engineering and Architecture Faculty Industrial Engineering Department was analyzed. The model was prepared by paying attention not to be late for the lessons to be taken by the regular education students on weekends and not to be late for the lessons to be taken by the secondary education students in the early hours. The model was solved with an optimization program and the lesson schedule was obtained.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Submission Date | May 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 1 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.