In this study, the electrical conductivity of cement mortars formed by additive waste iron chip was investigated. Mixtures with fixed water/cement (0.5) ratios and different ratios of iron chip were prepared. Cement mortars were prepared by adding 0%, 1%, 2%, 4%, 8% and 16% by weight of cement in the mixtures and waste iron chip in the range of 0.5 mm to 4 mm in size. Firstly, the flow test was applied to the cement mortars cured in normal water for 7 and 28 days and their flexure and compressive strengths were determined. Then, the electrical conductivity test was applied to the cement mortar samples. As a result, it was observed that the flow diameter values increased as the average length increased from 0.5 mm to 2 mm in 1% and 2% additive of waste iron chip. It was determined that 1% waste iron chip was higher at 4.54% compressive strength compared to the reference sample. As the amount of added waste iron chip increased, the electrical resistivity value in the samples decreased and the electrical conductivity value increased along with it. At the same time, it was determined that the added iron chip size also increased the electrical conductivity.
Bu çalışmada, atık demir talaşı ikamesinin çimento harçlarının elektriksel iletkenlik üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Sabit su/çimento (0,5) oranlarında ve farklı oranda demir talaşı içeren karışımlar hazırlanmıştır. Karışımlarda çimentonun ağırlıkça %0, %1, %2, %4, %8 ve %16 oranlarında ve boyutu 1mm ila 4 mm aralığında olan demir talaşı eklenerek çimento harçları hazırlanmıştır. Normal suda 7 ve 28 gün kürlenen çimento harçlarına ilk olarak yayılma deneyi uygulanmış, eğilme ve basınç dayanımları belirlenmiştir. Daha sonra çimento harcı numunelerine elektrik akımı uygulanmış ve numunelerdeki elektriksel öz dirençler arasındaki farklar ve iletkenlik değerleri belirlenmiştir. Sonuç olarak; çimento arasındaki boşluklar, demir talaşı ile doldurulduğunda elektriksel iletkenliğin arttığı görülmüştür. Atık demir talaşının boyutunun değişmesiyle elektriksel iletkenliğinin de değiştiği sonucuna varılmıştır. Atık demir talaşının katkı oranı ve boyutu arttıkça elektriksel iletkenliğinde arttığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | February 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 3 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.