TRAFİK SİNYALİZASYON SİSTEMLERİNİN OPTİMİZASYONU: BARTIN İLİ ÖRNEĞİ
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 17, 09.07.2021
İsmail Fatih Ceyhan
,
Eyüp Burak Ceyhan
Öz
Trafik sinyalizasyon sistemlerindeki yanlış hesaplamalardan kaynaklanan trafik yoğunluğu, günlük yaşamda en sık karşılaşılan problemlerden biridir. Kalabalık nüfuslu şehirlerde daha fazla hissedilen bu problem, nüfusu az olan şehirlerde de hissedilebilmektedir. Bartın ili de bu problemin yaşandığı nüfusu az olan şehirlere örnek olarak verilebilir. Bu çalışmada, Bartın ilindeki trafik sinyalizasyon sistemleri Sabit Zamanlı Kontrol Teknikleri kullanılarak yeniden tasarlanmıştır. Bu kapsamda Bartın ilindeki yoğunluğu en fazla olan sinyalizasyonlu kavşaklar belirlenmiş ve bu kavşaklardan toplanan trafik verileri kullanılarak matematiksel model için girdiler belirlenmiştir. Son olarak bu girdiler kullanılarak bir model çıkarılmıştır. Yetkili idareye Bartın ilinde daha verimli sinyalizasyon sistemi ve trafiği rahatlatacak bazı düzenlemeler önerilmiştir.
Destekleyen Kurum
Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
Proje Numarası
2018-SOS-A-007
Teşekkür
Bu çalışma, Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (BÜ, BAP, Proje Numarası: 2018-SOS-A-007) tarafından desteklenmiştir.
Kaynakça
- 1. Cem Sönmez (2005). Sinyalize Kavşaklarda Trafik Akımının Modellenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- 2. Ziya Çakıcı, Yetiş Şazi Murat (2016). Sinyalize Dönel Kavşaklar İçin Hesap Yöntemi Önerisi ve Performans Analizi, İMO Teknik Dergi, Yazı 461, ss.7569-7592.
- 3. Ercüment Yılmaz (2006). Karayolu Trafik Simülasyonu, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- 4. David Schrank, Bill Eisele, Tim Lomax (2019) Urban Mobility Report, The Texas A&M Transportation Institute, Texas Department of Transportation.
- 5. Ilgın Gökaşar, Ömer Faruk Aydın (2014). Trafik Yönetim Stratejileri: FSM Köprüsü Bakım Çalışmaları Örneği, İMO Teknik Dergi, Yazı 414, ss. 6655-6678.
- 6. Hüseyin Akbulut, Cahit Gürer, Şule Yarcı, Burak Enis Korkmaz (2019). Bulanık Mantık Yöntemi ile Sinyalize Kavşaklarda Trafik Işığı Süresi Belirlenmesi, Jiciviltech, 1(1), ss.41-56.
- 7. TÜİK Güncel Nüfus Verisi, http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=943 Erişim Tarihi: 02.01.2020.
- 8. Bartın Üniversitesi Öğrenci Sayıları, https://cdn.bartin.edu.tr/oidb/ 4f2a27659036205e14b30d021b1c8cd9/bartinuniversitesiogrencisayilari3converted.pdf Erişim Tarihi: 02.01.2020.
- 9. Trafik Ulaşım Bilgileri, https://www.kgm.gov.tr/SiteCollectionDocuments/ KGMdocuments/Istatistikler/TrafikveUlasimBilgileri/18TrafikUlasimBilgileri.pdf Erişim Tarihi: 02.01.2020.
- 10. Bartın’ın Trafik Sorunu Masaya Yatırıldı, https://www.bartintso.org.tr/haberler/bartin-in-trafik-sorunu-masaya-yatirildi-.118 Erişim Tarihi: 02.01.2020.
OPTIMIZATION OF TRAFFIC SIGNALIZATION SYSTEMS: BARTIN PROVINCE EXAMPLE
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 17, 09.07.2021
İsmail Fatih Ceyhan
,
Eyüp Burak Ceyhan
Öz
Traffic density resulting from incorrect calculations in traffic signalization systems is one of the most common problems encountered in daily life. This problem, which is felt more in crowded populated cities, can also be felt in underpopulated cities. Bartın province can be given as an example to the underpopulated cities where this problem is experienced. In this study, traffic signalization systems in Bartın province were redesigned using Fixed Time Control Techniques. In this context, the signalization intersections with the highest density in Bartın province were determined and inputs for the mathematical model were determined using the traffic data collected from these intersections. Finally, a model has been created using these inputs. A more efficient signaling system and some regulations that will ease the traffic in the province of Bartın have been proposed to the competent authority.
Proje Numarası
2018-SOS-A-007
Kaynakça
- 1. Cem Sönmez (2005). Sinyalize Kavşaklarda Trafik Akımının Modellenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- 2. Ziya Çakıcı, Yetiş Şazi Murat (2016). Sinyalize Dönel Kavşaklar İçin Hesap Yöntemi Önerisi ve Performans Analizi, İMO Teknik Dergi, Yazı 461, ss.7569-7592.
- 3. Ercüment Yılmaz (2006). Karayolu Trafik Simülasyonu, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- 4. David Schrank, Bill Eisele, Tim Lomax (2019) Urban Mobility Report, The Texas A&M Transportation Institute, Texas Department of Transportation.
- 5. Ilgın Gökaşar, Ömer Faruk Aydın (2014). Trafik Yönetim Stratejileri: FSM Köprüsü Bakım Çalışmaları Örneği, İMO Teknik Dergi, Yazı 414, ss. 6655-6678.
- 6. Hüseyin Akbulut, Cahit Gürer, Şule Yarcı, Burak Enis Korkmaz (2019). Bulanık Mantık Yöntemi ile Sinyalize Kavşaklarda Trafik Işığı Süresi Belirlenmesi, Jiciviltech, 1(1), ss.41-56.
- 7. TÜİK Güncel Nüfus Verisi, http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=943 Erişim Tarihi: 02.01.2020.
- 8. Bartın Üniversitesi Öğrenci Sayıları, https://cdn.bartin.edu.tr/oidb/ 4f2a27659036205e14b30d021b1c8cd9/bartinuniversitesiogrencisayilari3converted.pdf Erişim Tarihi: 02.01.2020.
- 9. Trafik Ulaşım Bilgileri, https://www.kgm.gov.tr/SiteCollectionDocuments/ KGMdocuments/Istatistikler/TrafikveUlasimBilgileri/18TrafikUlasimBilgileri.pdf Erişim Tarihi: 02.01.2020.
- 10. Bartın’ın Trafik Sorunu Masaya Yatırıldı, https://www.bartintso.org.tr/haberler/bartin-in-trafik-sorunu-masaya-yatirildi-.118 Erişim Tarihi: 02.01.2020.