Research Article
BibTex RIS Cite

EXAMINING INFORMATION TECHNOLOGY TEACHERS’ EXPERIENCES IN THE DISTANCE EDUCATION PROCESS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Year 2022, , 30 - 45, 15.04.2022
https://doi.org/10.29065/usakead.1038646

Abstract

In recent years, academic studies have been conducted about distance education in the COVID-19 pandemic process, focusing on the perspectives and problems of teachers and teacher candidates. It is seen that the target audience of such studies is mostly branch teachers other than information technologies. Therefore the purpose of this study is to reveal the experiences of information technology teachers in distance education applied during the COVID-19 pandemic. It was designed as case study research. The participants consisted of 20 teachers (7 female and 13 male) working in public and private schools. Data were collected through semi-structured interviews over the Internet. It was revealed that the majority of the participants gave seminars about distance education in the schools as well as prepared guides for their colleagues about Web 2.0 tools. It was also observed that participants were in intense communication with their colleagues, parents and students. In addition to these, the inadequacy of the Internet infrastructure and financial inadequacies of students such as access to an environment and technological tools suitable for distance education were reported as the main problems experienced during the process.

References

  • Aktay, Y. (2002) Eğitimde küresel imkânlar küreselleşen dünyada eğitimde fırsat eşitliği ve özgürleşim fırsatları üzerine. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), 7-22.
  • Allen, I. E.& Seaman, J. (2017). Digital learning compass: Distance education enrolment report 2017. Babson Park, MA: Babson Survey Research Group, e-Literate and WCET. (ED580868) ERIC. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED580868.pdf
  • Allen, J., Rowan, L.& Singh, P. (2020). Teaching and teacher education in the time of COVID-19. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(3), 233-236. doi: 10.1080/1359866X.2020.1752051
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D. &Kapıdere, M. (2011) E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 1(1), 319-327. İnönü Üniversitesi, Malatya. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab11/kitap/altiparmak_kurt_AB11.pdf
  • Arslan, İ. & Karagül, S. (2020). Küresel bir tehdit (COVID-19 salgını) ve değişime yolculuk. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10, 1-36. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/uskudarsbd/issue/55725/711630
  • Arslan, Y. & Şumuer, E. (2020). COVID-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230. doi: 10.37669/milliegitim.791453
  • Aslan, S. A., Turgut, Y. E., & Aslan, A. (2021). Teachers' views related the middle school curriculum for distance education during the COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, 1-25. doi: 10.1007/s10639-021-10587-z
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129. doi: 10.7827/TurkishStudies.43502
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/
  • Binbaşıoğlu, C. (1983). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/34117/378446
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/56247/773769
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. Encyclopedia of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Çalışkan, N. & Yeşil, R. (2005). Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 199-207. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59536/856347
  • Çınar, M., Ekici, M., & Demir, Ö. (2021). A snapshot of the readiness for e-learning among in-service teachers prior to the pandemic-related transition to e-learning in Turkey. Teaching and Teacher Education, 107, 103478. doi: 10.1016/j.tate.2021.103478
  • Demir, F. & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292. doi: 10.37669/milliegitim.775620
  • Demir, A. G. Ö., & Yurdugül, H. (2013). Self-Directed Learning with Technology Scale for Young Students: A Validation Study/Çocukların Teknolojiyle Kendi Kendine Öğrenme Ölçeğinin Türkçe Uyarlanması: Bir Geçerlik Çalışması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 58-73. Erişim adresi: http://www.e-ijer.com/tr/pub/issue/8023/105439
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: A user-friendly guide for social science. London: Routledge.
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 belı̇rsı̇zlı̇ğı̇nde eğı̇tı̇m: ı̇lkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ı̇lı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43. doi: 10.29065/usakead.736643
  • Folkman, A. K., Josefsson, K. A., & Fjetland, K. J. (2022). Norwegian Teachers’ Experiences with Distance Teaching and Online Schooling During the COVID-19 Pandemic. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-16. doi: 10.1080/00313831.2021.2021445
  • Hasan, N. & Khan, N.H. (2020) Online teaching-learning during Covid-19 pandemic: Students’ perspective. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 8(4), 202-213. Erişim Adresi: https://tojdel.net/
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T.& Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 27, 1-12. Erişim adresi: http://hdl.handle.net/10919/104648
  • Karaağaçlı, M. (2010). İnternet teknolojileri destekli uzaktan eğitimde sosyal kazanımlar gereksinimi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gazibtd/issue/6613/87875
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274. doi: 10.26450/jshsr.1868
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M., Esendemi̇r, N. & Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-224. doi: 10.29000/rumelide.752297
  • Kavuk, E.& Demirtaş, H. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi,1(1), 55-73. doi: 10.27579808/e-ijpa.20
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Keski̇n, M. & Özer Kaya, D . (2020). Covid-19sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/55773/754174
  • Keskin, S., Çınar, M., & Demir, Ö. (2021). A quantitative content analysis of Turkish state universities’ official websites in terms of their preparedness and actions during emergency distance education in the early phase of the COVID-19 pandemic period. Education and Information Technologies, 1-31. doi: 10.1007/s10639-021-10744-4
  • Lee-Ann Ewing & Holly B. Cooper (2021) Technology-enabled remote learning during Covid-19: perspectives of Australian teachers, students and parents, Technology, Pedagogy and Education, 30:1, 41-57, doi: 10.1080/1475939X.2020.1868562
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Phillips, L. G., Cain, M., Ritchie, J., Campbell, C., Davis, S., Brock, C., ... & Joosa, E. (2021). Surveying and resonating with teacher concerns during COVID-19 pandemic. Teachers and Teaching, 1-18. doi: 10.1080/13540602.2021.1982691
  • Rasmitadila, Aliyyah, R., R., Rachmadtullah, R. Samsudin, A. Syaodih, E. Nurtanto, M. &Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the covid-19 pandemic period: a case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109. doi: 10.29333/ejecs/388
  • Stone, P. J., Dunphy, D. C.& Smith, M. S. (1966). The general inquirer: A computer app roach to content analysis. Massachusetts: The M.I.T. Press.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Telli, S. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34. doi: 10.32329/uad.711110
  • UNESCO (2020). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • UNICEF (2020). UNICEF and Microsoft launch global learning platform to help address COVID-19 education crisis. Erişim adresi: https://www.unicef.org/press-releases/unicefand-microsoft-launch-global-learning-platform-help-address-covid-19-education
  • Weber, R. P. (1989). Basic content analysis. London: Sage Publication.
  • Woods, A. M. & Weasmer, J. (2002). Maintaining job satisfaction: Engaging professionals as active participants. The Clearing House, 75(4), 186-189. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/30189736
  • WHO (2020). What is a pandemic? https://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pandemic/en/ web adresinden 25Şubat 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhao, Y. (2020). COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49(1), 29-33. doi: 10.1007/s11125-020-09477-y

COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE UYGULANAN UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLERİNİN DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2022, , 30 - 45, 15.04.2022
https://doi.org/10.29065/usakead.1038646

Abstract

Son yıllarda COVID-19 pandemi sürecindeki uzaktan eğitim hakkında öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının bakış açılarına ve yaşadıkları problemlere odaklanan akademik çalışmalar yapılmaktadır. İlgili çalışmaların hedef kitlesinin daha çok bilişim teknolojileri dışındaki branş öğretmenleri olduğu görülmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı ise COVID-19 pandemi sürecinde uygulanan uzaktan eğitimde bilişim teknolojileri öğretmenlerinin deneyimlerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu devlet ve özel okullarda çalışmakta olan toplam 20 öğretmen (7 kadın, 13 erkek) oluşturmaktadır. Veriler, öğretmenler ile çevrimiçi olarak gerçekleştirilen bire bir yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak, katılımcıların büyük çoğunluğunun okullarda uzaktan eğitim hakkında seminerler verdiği ve meslektaşlarının kullanabilecekleri Web 2.0 araçları hakkında kılavuzlar hazırladıkları ortaya çıkmıştır. Katılımcıların yoğun bir şekilde meslektaşları, veliler ve öğrenciler ile iletişim halinde oldukları görülmüştür. Bunlarla birlikte, pandemi sürecinde yaşanan sıkıntıların, internet altyapısının yetersizliği, öğrencilerin uzaktan eğitime uygun ortama ve teknolojik araçlara erişim gibi maddi yetersizliklerden kaynaklandığı görülmüştür.

References

  • Aktay, Y. (2002) Eğitimde küresel imkânlar küreselleşen dünyada eğitimde fırsat eşitliği ve özgürleşim fırsatları üzerine. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), 7-22.
  • Allen, I. E.& Seaman, J. (2017). Digital learning compass: Distance education enrolment report 2017. Babson Park, MA: Babson Survey Research Group, e-Literate and WCET. (ED580868) ERIC. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED580868.pdf
  • Allen, J., Rowan, L.& Singh, P. (2020). Teaching and teacher education in the time of COVID-19. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(3), 233-236. doi: 10.1080/1359866X.2020.1752051
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D. &Kapıdere, M. (2011) E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 1(1), 319-327. İnönü Üniversitesi, Malatya. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab11/kitap/altiparmak_kurt_AB11.pdf
  • Arslan, İ. & Karagül, S. (2020). Küresel bir tehdit (COVID-19 salgını) ve değişime yolculuk. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10, 1-36. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/uskudarsbd/issue/55725/711630
  • Arslan, Y. & Şumuer, E. (2020). COVID-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230. doi: 10.37669/milliegitim.791453
  • Aslan, S. A., Turgut, Y. E., & Aslan, A. (2021). Teachers' views related the middle school curriculum for distance education during the COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, 1-25. doi: 10.1007/s10639-021-10587-z
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129. doi: 10.7827/TurkishStudies.43502
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/
  • Binbaşıoğlu, C. (1983). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/34117/378446
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/56247/773769
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. Encyclopedia of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Çalışkan, N. & Yeşil, R. (2005). Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 199-207. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59536/856347
  • Çınar, M., Ekici, M., & Demir, Ö. (2021). A snapshot of the readiness for e-learning among in-service teachers prior to the pandemic-related transition to e-learning in Turkey. Teaching and Teacher Education, 107, 103478. doi: 10.1016/j.tate.2021.103478
  • Demir, F. & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292. doi: 10.37669/milliegitim.775620
  • Demir, A. G. Ö., & Yurdugül, H. (2013). Self-Directed Learning with Technology Scale for Young Students: A Validation Study/Çocukların Teknolojiyle Kendi Kendine Öğrenme Ölçeğinin Türkçe Uyarlanması: Bir Geçerlik Çalışması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 58-73. Erişim adresi: http://www.e-ijer.com/tr/pub/issue/8023/105439
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: A user-friendly guide for social science. London: Routledge.
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 belı̇rsı̇zlı̇ğı̇nde eğı̇tı̇m: ı̇lkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ı̇lı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43. doi: 10.29065/usakead.736643
  • Folkman, A. K., Josefsson, K. A., & Fjetland, K. J. (2022). Norwegian Teachers’ Experiences with Distance Teaching and Online Schooling During the COVID-19 Pandemic. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-16. doi: 10.1080/00313831.2021.2021445
  • Hasan, N. & Khan, N.H. (2020) Online teaching-learning during Covid-19 pandemic: Students’ perspective. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 8(4), 202-213. Erişim Adresi: https://tojdel.net/
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T.& Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 27, 1-12. Erişim adresi: http://hdl.handle.net/10919/104648
  • Karaağaçlı, M. (2010). İnternet teknolojileri destekli uzaktan eğitimde sosyal kazanımlar gereksinimi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gazibtd/issue/6613/87875
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274. doi: 10.26450/jshsr.1868
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M., Esendemi̇r, N. & Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-224. doi: 10.29000/rumelide.752297
  • Kavuk, E.& Demirtaş, H. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi,1(1), 55-73. doi: 10.27579808/e-ijpa.20
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Keski̇n, M. & Özer Kaya, D . (2020). Covid-19sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/55773/754174
  • Keskin, S., Çınar, M., & Demir, Ö. (2021). A quantitative content analysis of Turkish state universities’ official websites in terms of their preparedness and actions during emergency distance education in the early phase of the COVID-19 pandemic period. Education and Information Technologies, 1-31. doi: 10.1007/s10639-021-10744-4
  • Lee-Ann Ewing & Holly B. Cooper (2021) Technology-enabled remote learning during Covid-19: perspectives of Australian teachers, students and parents, Technology, Pedagogy and Education, 30:1, 41-57, doi: 10.1080/1475939X.2020.1868562
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Phillips, L. G., Cain, M., Ritchie, J., Campbell, C., Davis, S., Brock, C., ... & Joosa, E. (2021). Surveying and resonating with teacher concerns during COVID-19 pandemic. Teachers and Teaching, 1-18. doi: 10.1080/13540602.2021.1982691
  • Rasmitadila, Aliyyah, R., R., Rachmadtullah, R. Samsudin, A. Syaodih, E. Nurtanto, M. &Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the covid-19 pandemic period: a case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109. doi: 10.29333/ejecs/388
  • Stone, P. J., Dunphy, D. C.& Smith, M. S. (1966). The general inquirer: A computer app roach to content analysis. Massachusetts: The M.I.T. Press.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Telli, S. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34. doi: 10.32329/uad.711110
  • UNESCO (2020). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • UNICEF (2020). UNICEF and Microsoft launch global learning platform to help address COVID-19 education crisis. Erişim adresi: https://www.unicef.org/press-releases/unicefand-microsoft-launch-global-learning-platform-help-address-covid-19-education
  • Weber, R. P. (1989). Basic content analysis. London: Sage Publication.
  • Woods, A. M. & Weasmer, J. (2002). Maintaining job satisfaction: Engaging professionals as active participants. The Clearing House, 75(4), 186-189. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/30189736
  • WHO (2020). What is a pandemic? https://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pandemic/en/ web adresinden 25Şubat 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhao, Y. (2020). COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49(1), 29-33. doi: 10.1007/s11125-020-09477-y
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Mete Adak 0000-0002-0911-435X

Mustafa Koç 0000-0002-3276-7172

Publication Date April 15, 2022
Submission Date December 19, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Adak, M. M., & Koç, M. (2022). COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE UYGULANAN UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLERİNİN DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 30-45. https://doi.org/10.29065/usakead.1038646

open-access-logo-png-transparent.png  by.png    welson_2.jpg

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.