In this study, it was aimed to explain the relationship between teachers' positive
leadership perceptions and their psychological well-being. The research sample
consists of 405 teachers working in Uşak central primary, secondary and high schools
in 2020-2021. "Personal Information Form", "Positive Leadership Scale" and
"Psychological Well-Being Scale" were used in the research. In the analysis of the data
obtained, quantitative research method and relational model were preferred.
According to the findings of the study, it is seen that teachers' positive leadership
perceptions and psychological well-being are high. A low level of positive correlation
was found between teachers' positive leadership perceptions and their psychological
well-being. When the positive leadership scale dimensions are put together, it
explains about 4% of the variance in teachers' psychological well-being.
Bu araştırmada, öğretmenlerin pozitif liderlik algıları ile psikolojik iyi oluşları arasındaki
ilişkiyi açıklamak amaçlanmıştır. Araştırma örneklemi 2020-2021 yılında Uşak merkez
ilkokul, ortaokul ve liselerde görev alan 405 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada
‘’Kişisel Bilgi Formu’’, ‘’Pozitif Liderlik Ölçeği’’ ve ‘’Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ‘’
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nicel araştırma yöntemi ve ilişkisel model
tercih edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin pozitif liderlik
algılarının ve psikolojik iyi oluşlarının yüksek olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin
pozitif liderlik algıları ile psikolojik iyi oluşları arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir
ilişki bulunmuştur. Pozitif liderlik ölçeği boyutları birlikte değerlendirildiğinde
öğretmenlerin psikolojik iyi oluşlarındaki varyansın yaklaşık %4’ünü açıklamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2022 |
Submission Date | March 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.