Özet
Bu araştırma 7. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde kazandırılması öngörülen kavramlardan biri olan iskân kavramı hakkında öğrencilerin sahip olduğu önbilgi ve algılarının tespit edilmesi ve öğrencilere bu kavramların nasıl daha etkin ve kalıcı bir şekilde öğretilebileceği üzerinedir. Nitel araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması ile yapılandırılmıştır. Denizli’de bir ortaokulda öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri, amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt örnekleme tekniği doğrultusunda bu çalışmanın araştırma grubu olarak belirlenmiştir. Metafor formu, rol oynama, iskân siyaseti etkinliği, kavramsal değişim metni, saha notları ve yarı yapılandırılmış görüşme gibi materyaller aracılığıyla üretilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Haftanın ilk Sosyal Bilgiler dersinde, uygulanan metafor veri üretme aracından elde edilen bulgulara göre öğrencilerin iskan kavramı hakkında herhangi bir önbilgisi ve algılarının olmadığı saptanmıştır. İkinci ve üçüncü ders saatlerinde uygulanan eylem etkinlikleri sonrası durum tespit etkinliği tekrar uygulanmıştır. Öğrencilerin çoğunluğu iskan kavramı ile ilgili ilişkili metafor oluşturmasına karşın bu kavramın Osmanlı Devleti ile ilişkisini belirtemediklerinden dolayı 4. ders saatinde ek etkinlikler uygulanmıştır. Yapılan görüşmeler ile süreç sonu değerlendirme metninden üretilen verilere göre ek-etkinliklerin amacına hizmet ettiği görülmüştür. Bu durum araştırma kapsamında hazırlanan etkinliklerin iskân kavramını etkili ve kalıcı bir şekilde öğrenilmesine katkı sağladığını göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Kavram, Kavram Öğretimi, İskân, Eylem Araştırması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2015 |
Submission Date | November 3, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |
Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.