Gürültü, insan sağlığını ve bugün yaşadığımız
çevrenin kalitesini olumsuz etkileyen önemli faktörlerden biridir. Gürültü,
istenmeyen, rahatsız edici sesler olarak tanımlanabilir. Okul öncesi öğretmenleri,
özellikle fiziksel risk faktörleri olan gürültüye maruz kalmaktadırlar.
Gürültüye maruz kalma nedeniyle eğitimcinin ilerleyen yaşlarında işitme kaybı
gözlenir. Bu çalışmada Uşak ilinde okul öncesi eğitim veren 10 kurumda
gürültünün ölçülmesi ve öğretmenlerin gürültüye maruziyetleri
değerlendirilmiştir. Ölçümler dersliklerde, oyun alanlarında ve yemekhanede
yapılmıştır. Hem kişisel gürültü maruziyeti hemde ortam gürültü şiddeti
dozimetre ile ölçülmüştür. Kişisel dozimetre ile yapılan ölçümlerde öğretmenler
dersliklerde ortalama 87.45 dB, oyun alanında ortalama 89.28 dB ve yemekhanede
ortalama 84.15 dB gürültüye maruz kalmaktadır. Ortam dozimetresi ile yapılan
ölçümlerde öğretmenlerin dersliklerde ortalama 82.18 dB, oyun alanlarında
ortalama 86.85 dB, yemekhanede ortalama 81.18 dB gürültüye
maruz kaldıkları görülmüştür.
Kişisel koruyucu donanım kullanımı ile ilgili
İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmeliklerine göre, işverenler, iş yerlerinde 80 dB
gürültülü ortamda kulak koruyucuları bulundurmak zorunda ve çalışanlar iş
yerlerinde 85 dB gürültülü ortamda kulak koruyucuları takmak zorundadırlar.
Eğitim kurumlarında kulak koruyucularının kullanılması uygun olmadığı
düşünülürse, öğretmenlerin gürültüye maruz kalmasını azaltmak için tedbirler
alınmalıdır. Bu makalede öğretmenlerin gürültüye maruziyetlerinin azaltılmasına
ilişkin bazı öneriler sunulurken, işitme koruma programına duyulan ihtiyaç da
vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 16, 2017 |
Submission Date | February 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.