Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de 1990-2019 Yılları Arasında Örgütsel Değişim Konulu Yapılmış Çalışmaların İncelenmesi

Year 2021, , 67 - 86, 16.04.2021
https://doi.org/10.29065/usakead.854965

Abstract

Bu araştırmanın amacı, örgütsel değişim konulu 1990 ile 2019 yılları arasında yapılmış makalelerin incelenmesidir. İncelenen makaleler nitel araştırma türlerinden, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın kapsamı, Dergiparktaki 1990-2019 yılları arasındaki örgütsel değişme ile alakalı makaleler oluşturmaktadır. Örneklemi ise Dergiparktaki Eğitim, Eğitim Araştırmaları kategorisindeki dergilerde yer alan örgütsel değişimle ilgili çalışmalar ile “örgütsel değişim”, “örgütsel değişme” anahtar kelimeleri ile ulaşılan tüm çalışmalar oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini oluşturan 96 makale ele alınmıştır. Bu makalelerde en fazla kullanılan veri toplama aracı olarak anketin tercih edildiği; makalelerin daha çok nicel araştırma türüyle gerçekleştiği; makalelerin dörtte üçünde araştırma deseni ile ilgili herhangi bir bilginin verilmediği ve bilgi verilenler içerisinde ise en çok tarama modelinin tercih sebebi olduğu; örneklemde yer alan katılımcıların daha çok öğretmen, özel sektör yöneticileri ve çalışanları olduğu; örneklemi seçim yöntemi bakımından en çok basit seçkisiz örnekleme yönteminin kullanıldığı; örneklem büyüklüğünün en çok 101 ile 200 aralığında olduğu; veri toplama şekline göre en çok hazır veri toplama araçlarının kullanıldığı; çalışmaların çoğunlukla Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi’nde yayınlandığı görülmüştür. Ayrıca en fazla çalışmaların 2019 ve 2018 yıllarında olduğu ve son yıllarda bu konuya eğilimin artığı görülmüştür.

References

  • Akyol, B. ve Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de lisansüstü tezlerde eğitim denetimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 908-926.
  • Aydın, A., ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye ‘de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 177-201.
  • Çalık M. ve Sözbilir M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 39 (174), 33-38.
  • Daft, L.R. (1989). Organization Theory and Design. Third Edition. San Fransisco: West Publishing Company.
  • Dil Şahin, M. ve Mısırdalı Yangil, F.(2018). Türkiye`de örgütsel davranış yazınına bir bakış: 2012-2016 yılları arasında yayımlanmış üniversite sosyal bilimler dergileri üzerine içerik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi (İAD), 10 (2), 371-383.
  • Dündar, S. (2010). Eğitimde fırsatların eşitliği ve postmoderndeki dönüşümü: Türkiye örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Fazlıoğulları, O., ve Kurul, N. (2012). Türkiyedeki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (24), 43-75.
  • Fırat, M., Yurdakul, I. K., ve Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 64-85.
  • Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş, (Çev. Ed: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Helvacı, M. A. (2015). Eğitim örgütlerinde değişim yönetimi: İlke, yöntem ve süreçler (2. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Huczynski, A., & Buchanan, D. A. (1991). Organizational Behaviour. London: Prentice Hall.
  • Jamali, D. (2004). Changing management paradigms: implications for educational institutions. Journal of Management Development, 24 (2), 104-115.
  • Kavrakoğlu, İ.(1994). Sinerjik Yönetim. İstanbul: Kalder Yayınları.
  • Kızıltoprak, R. (2013). Avrupa Birliği Uyum Sürecinin Emniyet Teşkilatının Örgütsel Değişimine Katkıları. Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Koşar, D. (2018). Türkiye’deki örgütsel vatandaşlık davranışı konulu tezlerin incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 38(2), 779-802.
  • Kurtoğlu, M., & Seferoğlu, S. S. (2013). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(3), 1-10.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morrison, K. (1998). Management Theories for Educational Change. London: Paul Chapman Publishig Ltd.
  • Peker, N. (2020). Türkiye’de Yapılan Örgütsel Değişim Çalışmalarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • TDK (2020). Değişim. https://sozluk.gov.tr/?kelime=değişim adresinden alındı.
  • Yıldırım, A., ve Güngör, G. A. (2019). Türkiye imalat sanayinde gelir değişmeleri ve boş zaman tercihleri ilişkisi. Yönetim ve Ekonomi, 26(1), 93-108.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zırhlıoğlu, G. (2018). Öğretmen adaylarının anket uygulamasına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 360-382.
Year 2021, , 67 - 86, 16.04.2021
https://doi.org/10.29065/usakead.854965

Abstract

References

  • Akyol, B. ve Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de lisansüstü tezlerde eğitim denetimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 908-926.
  • Aydın, A., ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye ‘de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 177-201.
  • Çalık M. ve Sözbilir M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 39 (174), 33-38.
  • Daft, L.R. (1989). Organization Theory and Design. Third Edition. San Fransisco: West Publishing Company.
  • Dil Şahin, M. ve Mısırdalı Yangil, F.(2018). Türkiye`de örgütsel davranış yazınına bir bakış: 2012-2016 yılları arasında yayımlanmış üniversite sosyal bilimler dergileri üzerine içerik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi (İAD), 10 (2), 371-383.
  • Dündar, S. (2010). Eğitimde fırsatların eşitliği ve postmoderndeki dönüşümü: Türkiye örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Fazlıoğulları, O., ve Kurul, N. (2012). Türkiyedeki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (24), 43-75.
  • Fırat, M., Yurdakul, I. K., ve Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 64-85.
  • Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş, (Çev. Ed: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Helvacı, M. A. (2015). Eğitim örgütlerinde değişim yönetimi: İlke, yöntem ve süreçler (2. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Huczynski, A., & Buchanan, D. A. (1991). Organizational Behaviour. London: Prentice Hall.
  • Jamali, D. (2004). Changing management paradigms: implications for educational institutions. Journal of Management Development, 24 (2), 104-115.
  • Kavrakoğlu, İ.(1994). Sinerjik Yönetim. İstanbul: Kalder Yayınları.
  • Kızıltoprak, R. (2013). Avrupa Birliği Uyum Sürecinin Emniyet Teşkilatının Örgütsel Değişimine Katkıları. Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Koşar, D. (2018). Türkiye’deki örgütsel vatandaşlık davranışı konulu tezlerin incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 38(2), 779-802.
  • Kurtoğlu, M., & Seferoğlu, S. S. (2013). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(3), 1-10.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morrison, K. (1998). Management Theories for Educational Change. London: Paul Chapman Publishig Ltd.
  • Peker, N. (2020). Türkiye’de Yapılan Örgütsel Değişim Çalışmalarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • TDK (2020). Değişim. https://sozluk.gov.tr/?kelime=değişim adresinden alındı.
  • Yıldırım, A., ve Güngör, G. A. (2019). Türkiye imalat sanayinde gelir değişmeleri ve boş zaman tercihleri ilişkisi. Yönetim ve Ekonomi, 26(1), 93-108.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zırhlıoğlu, G. (2018). Öğretmen adaylarının anket uygulamasına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 360-382.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Akif Helvacı 0000-0003-2534-6561

Yaşar Battal This is me 0000-0002-9028-921X

Ahmet Aladağ 0000-0002-7171-2617

Publication Date April 16, 2021
Submission Date January 7, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Helvacı, M. A., Battal, Y., & Aladağ, A. (2021). Türkiye’de 1990-2019 Yılları Arasında Örgütsel Değişim Konulu Yapılmış Çalışmaların İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 67-86. https://doi.org/10.29065/usakead.854965

open-access-logo-png-transparent.png  by.png    welson_2.jpg

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.