Today, social networks have an important educational potential with their interaction and communication tools and common use rate. In this context, researchers examined effects of social networks on learning with an application that runs on Facebook which is particularly most used social software by students between the ages of 18-24. The research is modeled in pretest-posttest control group design and conducted with 102 participants who are second class students from department of Social Sciences, Usak University Faculty of Education. The participants seperated two groups of experiment and control. The experimental group used the Facebook application developed for the course Methods and Principles of Instruction and control group processed course using traditional way. Measurements have been made through the achievement test which developed by researchers. As a result of the application, according to academic success test scores the experimental group students who used social network-based application for 4 weeks have significant achievement compared to control group students who were studying with traditional methods.
Günümüzde sosyal ağlar, içerisinde barındırdığı etkileşim ve iletişim araçları, yaygın kullanım oranı ile eğitimsel anlamda önemli bir potansiyele sahiptir. Bu bağlamda, ülkemizde de özellikle 18-24 yaş arası öğrencilerin en çok kullandığı sosyal yazılım olan Facebook üzerinde çalışan bir uygulama geliştirilerek sosyal ağların öğrenme üzerindeki etkisi incelenmiştir. Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümü 2. Sınıf öğrencilerinden oluşan 102 katılımcı ile gerçekleştirilen çalışma, öntest-sontest kontrol gruplu desende modellenmiştir. Katılımcılardan deney ve kontrol grubu olmak üzere iki grup oluşturulmuş, deney grubu Öğretim ilke ve Yöntemleri dersi için geliştirilen Facebook uygulamasını kullanırken, kontrol grubu ise geleneksel yöntemle ders işlemiştir. Ölçümler araştırmacılar tarafından geliştirilen başarı testi aracılığıyla yapılmıştır. 4 haftalık uygulama sonucunda sosyal ağ tabanlı uygulamayı kullanan deney grubu öğrencilerinin akademik olarak geleneksel yöntemli öğrenim gören kontrol grubu öğrencilerine göre başarılı oldukları gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 2, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 5 Issue: 2 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr