The subject of this study is that rethink onto the axis of the basic theoretical discussion about how is our everyday life and our perception changing in modern times. It is focused on how does everyday life of individuals transform into the new format with powerful technological development which is increased power by modernism? With development of communication technologies and emergence of new public spaces, the individual try to demonstrate its own existence in new places which is intertwined reality and imaginary. Especially, the new media areas are turned into the areas which make us very same and we express and perceive ourselves as a quantitative. In all these technology of communication, these areas that perceived us as digitally, make our view to the life digitalization. This digitization also emerges surveillance. Thus, the digitalization and the surveillance become sustainable via internet. This is a necessity on rethinking about social media as a new socialisation fields.
Bu çalışmanın konusu modern zamanlar içinde değişen yaşam koşullarımızın ve algılarımızın nasıl değiştiği temel teorik tartışmalar ekseninde yeninden düşünmektir. Özellikle modernizmle birlikte gittikçe güçlenen teknolojik gelişmelerle birlikte bireyin gündelik hayatının nasıl yeni bir biçime girerek dönüştüğü üzerinde durulacaktır. İletişim teknolojilerinin gelişmesi ve yeni kamusal yaşam alanlarının ortaya çıkması ile birlikte birey, gerçeklikle gerçek dışının iç içe geçtiği yeni alanlarda kendi var oluşunu ortaya koymaya çalışır. Özellikle internet teknolojisi ile karşımıza çıkan yeni medya alanları, niteliksel özelliklerimiz dışında bizi birbirimize benzeten ve kendimizi nicel olarak ifade ettiğimiz ve nicel olarak algılandığımız alanlara dönüşmüştür. Tüm iletişim teknolojileri içinde dijital olarak algılandığımız bu alanlar, hayata bakışımızı da dijitalleştirmekte, sayısallaştırmaktadır. Bu sayısallaşma beraberinde gözetimi de getirir. Böylece dijitalleşme ve gözetim en kolay iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle internet üzerinden sürdürülür hale gelir. Bu ise yeni medyanın sunduğu sosyalleşme alanları olarak sosyal medya alanları üzerine yeniden düşünmeyi kaçınılmaz kılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 1 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr