Having the characteristics given in the definition of professional teacher is directly associated with reading habit and culture. In this regard, having reading habit at a good level is important for teacher candidates who are taken as models. The purpose of this research is to determine reading habit profiles of undergraduates of Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education. According to the results of the research; it was detected that most of the teacher candidates read 1-5 books, they selected “Not having reading habit” option principally among the factors preventing their reading; their reading habit did not change as to class levels distinctly; “advice from a friend” took the top place among the factors which were effective on their reading; novel and story took the top place among the genres preferred by them; reading in their department predominantly, the internet and TV lasted less than 1 hour, hanging out with friends took 2-3 hours; the writings on the social networking sites, literary books, newspaper on internet and religious magazines were in the first four among the materials mostly preferred, most widely read Turkish writers included İskender Pala, Elif Şafak, Sinan Yağmur, Canan Tan and Reşat Nuri Güntekin; most widely read foreign writers included Khaled Hosseini, Adam Fewer, Cengiz Aytmatov, Dostoyevski and Victor Hugo.
Profesyonel öğretmen tanımlamasındaki özelliklere sahip olabilmek, okuma alışkanlığı ve kültürü edinmiş olmakla doğrudan ilişkilidir. Bu bağlamda öğrencileri tarafından model alınacak olan öğretmen adaylarının okuma alışkanlıklarının iyi düzeyde olması önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi öğrencilerinin okuma alışkanlığı profillerini belirlemektir. Çalışmada, eğitim fakültesinde öğrenim gören toplam 21 bölümdeki 840 öğrenciye soru formu uygulanmış ve öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları profili belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının; çoğunlukla 1-5 kitap okudukları, okumalarına engel olan unsurlar arasında ilk sırada “Okuma alışkanlığının olmaması”nı seçtikleri; okuma alışkanlıklarının sınıf düzeyine göre belirgin biçimde farklılaşmadığı; okumalarında etkili olan unsurlarda ilk sırada “arkadaş tavsiyesi”; en çok tercih ettikleri türler arasında ilk sırada roman ve hikâyenin yer aldığı; ağırlıklı olarak bölümlerde okumanın, internetin ve TV’nin 1 saatten az, arkadaşlarla vakit geçirmenin 2- 3 saat olduğu; en çok tercih edilen materyaller arasında ilk dörtte sosyal paylaşım sitelerindeki yazılar, edebî kitaplar, internet ortamındaki gazeteler ve dinî dergilerin yer aldığı, en çok okunan Türk yazarların İskender Pala, Elif Şafak, Sinan Yağmur, Canan Tan ve Reşat Nuri Güntekin; en çok okunan yabancı yazarların ise Khaled Hosseini, Adam Fewer, Cengiz Aytmatov, Dostoyevski ve Victor Hugo olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 3 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr