BibTex RIS Cite

Relationship Between Primary School Teaching Prospective Teachers' Habits of Reading Periodical Publications and Media Literacy

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 1 - 16, 29.09.2015

Abstract

The aim of this study is to determine the prospective students' habits of following newspaper and magazine and to determine the relationships between these habits and media literacy levels. The research model has the features of descriptive-relational survey model, one of the general survey models. The population consists of prospective primary teachers who are studying at all education faculties in Turkey. Sample of study consists of 579 prospective primary school teachers of department of primary school teacher education in Adnan Menderes University. "Media and Television Literacy Levels Scale" developed by Korkmaz and Yesil (2011) were used to collect data in the research after getting the necessary permissions. As a result of the research, it can be said that females' habits of following newspapers and journals are superior to males' habits, and fourth grade prospective teachers level of media literacy is higher than first grade prospective teachers. There is a significant and positive relationship between prospective teachers' habit of following journals and their media literacy level and also, it has been found that prospective teachers’ habit of following newspaper predicts their media literacy levels. 

References

  • Aktı, S. (2011). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Altun, A. (2008). Türkiye’de medya okuryazarlığı. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 30 (34).
  • Altun, A. (2010). Kanada’daki medya okuryazarlığı üzerine bir değerlendirme, Abant İzzet Baysal Dergisi, 10 (2), 41 – 57.
  • Asrak Hasdemir, T. (2012). Gelenekselden yeni medya okuryazarlığına: Türkiye örneğinde bir değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 23-40.
  • Bacaksız, T. (2010). Medya okuryazarlığı dersinde gazete ve dergi kullanımı izmir’de medya okuryazarlığı dersinin öğrencilerin gazete ve dergi okuma alışkanlıklarına olan etkisi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Baykul, Y. ve Güzeller, C. O. (2014). Sosyal bilimler için istatistik SPSS uygulamalı (2. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Binark, M. ve Bek, G.M. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon.
  • Bozpolat, E. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Journal of World of Turks, 2 (1), 411-428.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: PegemA
  • Can, R., Türkyılmaz, M ve Karadeniz, A. (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 1 – 21.
  • Collier, S., Folley, B., Moguel, D. & Barnard, I., (2013). Write for your life: Developing dijital litaracies and writing pedagogy in teacher education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 13(3), 262-284.
  • Çakmak, E. (2010). İngiltere ve Türkiye’deki ilköğretim medya okuryazarlığı eğitimi program ve uygulamalarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA.
  • Blumberg, F. C. Society for Media Psychology & Technology [İnterview with Renee Hobbs: Media Literacy fort the 21st Century]. http://www.apa.org/divisions/div46/hobbs_interview.html
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Kellner, D. ve Share, J. (2005). Toward critical media literacy: core concepts, debates, organizations, and policy. Studies in The Cultural Politics of Education, 26 (3). 369-386.
  • Kıncal, R. Y. ve Kartal, O. Y. (2009). Medya okuryazarlığı eğitimi, Milli Eğitim Dergisi, 181, 318-333.
  • Korkmaz, Ö. ve Yeşil, R. (2011). Medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,. 8 (2), 110-126.
  • Kress, G. (2003). Literacy İn The New Media Age. London: Routledge.
  • Kubey, R. (1998). Obctacles to the development of media education in the united states. Journel of Communication, 48 (1), 58-69.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new ınformation and communication technolojies. The Communication Review 1,(7), 3-14.
  • Livingstone, S. (2008). Engaging with media a matter of literacy? Communication, Culture & Critique, 1, 51-62.
  • Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 ,(15), s.117–136.
  • Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite öğrencilerinin okuma ilgileri ve okuma alışkanlıklarını etkileyen faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4 (12).
  • Saracaloğlu, A.S. , Karasakaloğlu, N. ve Aslantürk, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma ilgi ve alışkanlıklarının karşılaştırılması: Adnan Menderes ve Uludağ üniversitesi örneği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 457 – 480.
  • Semali, L. & Hammett R. (1998). Critical media literacy: content or process? Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 20 (4), 365 – 384.
  • Stein, L. & Prewett, A. (2009). Media literacy education in the social studies: Teacher perceptions and curricular challenges. Teacher Education Querterly, 36 (1), 131-148.
  • Sur, E., Ünal, E. ve İşler, K. (2014). Primary school second grade teachers’ and students’ opinion on media literacy. Media Education Research Journal, 21 (42), 119-127. Doi:10.3916/C42-2014-11
  • Teo, P. (2014). Making a familier strange and the strange familiar: a project for teaching critical reading and writing. Lenguage and Education, 28 (6), 539-551.
  • Thoman, E. (1999). Skills and strategies for media education. Educational Leadership, 56 (5), 50-54.
  • Ünlüer, G. (2008). Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi (Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Gazete ve Dergi Takip Etme Alışkanlıkları ile Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 1 - 16, 29.09.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının gazete ve dergi takip etme alışkanlıkları ile medya okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modeline göre desenlenen araştırmanın evrenini Türkiye’deki üniversitelerin Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören sınıf öğretmeni adayları oluştururken, örneklem grubunu Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 579 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Korkmaz ve Yeşil (2011) tarafından geliştirilen “Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri Ölçeği” gerekli izinler alındıktan sonra kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kadın öğretmen adaylarının erkek adaylara göre daha fazla gazete ve dergi takip etme alışkanlığına sahip olduğu; 4. sınıf öğrencilerin medya okuryazarlık düzeylerinin 1. sınıf öğrencilerin medya okuryazarlık düzeylerinden daha yüksek olduğu, öğretmen adaylarının gazete takip etme alışkanlıkları ile medya okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu ve gazete takip etme alışkanlıklarının medya okuryazarlık düzeylerini yordadığı bulunmuştur. 

References

  • Aktı, S. (2011). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Altun, A. (2008). Türkiye’de medya okuryazarlığı. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 30 (34).
  • Altun, A. (2010). Kanada’daki medya okuryazarlığı üzerine bir değerlendirme, Abant İzzet Baysal Dergisi, 10 (2), 41 – 57.
  • Asrak Hasdemir, T. (2012). Gelenekselden yeni medya okuryazarlığına: Türkiye örneğinde bir değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 23-40.
  • Bacaksız, T. (2010). Medya okuryazarlığı dersinde gazete ve dergi kullanımı izmir’de medya okuryazarlığı dersinin öğrencilerin gazete ve dergi okuma alışkanlıklarına olan etkisi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Baykul, Y. ve Güzeller, C. O. (2014). Sosyal bilimler için istatistik SPSS uygulamalı (2. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Binark, M. ve Bek, G.M. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon.
  • Bozpolat, E. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Journal of World of Turks, 2 (1), 411-428.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: PegemA
  • Can, R., Türkyılmaz, M ve Karadeniz, A. (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 1 – 21.
  • Collier, S., Folley, B., Moguel, D. & Barnard, I., (2013). Write for your life: Developing dijital litaracies and writing pedagogy in teacher education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 13(3), 262-284.
  • Çakmak, E. (2010). İngiltere ve Türkiye’deki ilköğretim medya okuryazarlığı eğitimi program ve uygulamalarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA.
  • Blumberg, F. C. Society for Media Psychology & Technology [İnterview with Renee Hobbs: Media Literacy fort the 21st Century]. http://www.apa.org/divisions/div46/hobbs_interview.html
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Kellner, D. ve Share, J. (2005). Toward critical media literacy: core concepts, debates, organizations, and policy. Studies in The Cultural Politics of Education, 26 (3). 369-386.
  • Kıncal, R. Y. ve Kartal, O. Y. (2009). Medya okuryazarlığı eğitimi, Milli Eğitim Dergisi, 181, 318-333.
  • Korkmaz, Ö. ve Yeşil, R. (2011). Medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,. 8 (2), 110-126.
  • Kress, G. (2003). Literacy İn The New Media Age. London: Routledge.
  • Kubey, R. (1998). Obctacles to the development of media education in the united states. Journel of Communication, 48 (1), 58-69.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new ınformation and communication technolojies. The Communication Review 1,(7), 3-14.
  • Livingstone, S. (2008). Engaging with media a matter of literacy? Communication, Culture & Critique, 1, 51-62.
  • Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 ,(15), s.117–136.
  • Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite öğrencilerinin okuma ilgileri ve okuma alışkanlıklarını etkileyen faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4 (12).
  • Saracaloğlu, A.S. , Karasakaloğlu, N. ve Aslantürk, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma ilgi ve alışkanlıklarının karşılaştırılması: Adnan Menderes ve Uludağ üniversitesi örneği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 457 – 480.
  • Semali, L. & Hammett R. (1998). Critical media literacy: content or process? Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 20 (4), 365 – 384.
  • Stein, L. & Prewett, A. (2009). Media literacy education in the social studies: Teacher perceptions and curricular challenges. Teacher Education Querterly, 36 (1), 131-148.
  • Sur, E., Ünal, E. ve İşler, K. (2014). Primary school second grade teachers’ and students’ opinion on media literacy. Media Education Research Journal, 21 (42), 119-127. Doi:10.3916/C42-2014-11
  • Teo, P. (2014). Making a familier strange and the strange familiar: a project for teaching critical reading and writing. Lenguage and Education, 28 (6), 539-551.
  • Thoman, E. (1999). Skills and strategies for media education. Educational Leadership, 56 (5), 50-54.
  • Ünlüer, G. (2008). Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi (Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Eyüp Yılmaz

Soner Aladağ

Publication Date September 29, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Yılmaz, E., & Aladağ, S. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Gazete ve Dergi Takip Etme Alışkanlıkları ile Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 1-16. https://doi.org/10.12780/uusbd.30219

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr