Using technology increases day by day very fast and teachers will transfer it to training environment. In order to use technology in education and training, first teachers must develop a positive attitude towards the technology themselves. There are many factors which can be affect pre-service teachers' attitudes towards technology. One of them is meta-cognition that is higher than the normal cognitive strategies and provide to be aware of events in the process of the information and the other is epistemological beliefs that is expressing individuals’ faith towards knowledge.
Purpose of this study is to examine the contribution of epistemological beliefs and metacognition to the technological attitude of pre-service primary school teachers’. This is a research-based study. Data are gathered by applying technological attitude, metacognition and epistemological beliefs scales on 331 students from 3 different faculty of educations. Multiple regression analysis is used to analyze data.
According to the results, epistemological beliefs and metacognition has a statistically significant contribution to the prediction of technological attitude of pre-service primary school teachers’. Additionally, the fact that the adjusted R² value was 0,227 shows that 22,7 % of the change in pre-service teachers’ technological attitude is explained within the independent variables.
Teknoloji kullanımının çığ gibi yaygınlaştığı günümüzde teknolojiyi eğitim ortamına transfer edecek olanlar öğretmenlerdir. Öğretmenlerin teknolojiyi eğitim öğretimde kullanabilmeleri için öncelikle kendilerinin teknolojiye karşı olumlu bir tutum geliştirmeleri gerekir. Öğretmen adaylarının teknolojiye karşı tutumlarını etkileyebilecek birçok faktör vardır. Bunlardan biri normal bilişsel stratejilerin daha üstünde olan ve bireyin bilgiyi edinme sürecindeki olayların farkında olmasını sağlayan üst-biliş, bir diğeride bireylerin bilgiye yönelik inançlarını ifade eden epistemolojik inançlarıdır.
Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve üst-bilişlerinin teknolojiye karşı tutumlarına katkısını incelemek amaçlanmış olup, tarama modelinde bir çalışmadır. Veriler üç farklı üniversitenin eğitim fakültesinin son sınıfında öğrenim gören 331 sınıf öğretmeni adaylarından toplanmıştır. Öğretmen adaylarına teknoloji tutum, epistemolojik inanç ve üst-biliş ölçekleri uygulayarak toplanan veriler çoklu eş zamanlı ve hiyerarşik regresyon analizi ile test edilmiştir.
Analiz sonuçlarına göre epistemolojik inançların ve üst-bilişin sınıf öğretmeni adaylarının teknolojiye karşı tutumlarını tahmin etmede istatiksel olarak anlamlı bir katkısı vardır. Ayrıca ayarlanmış R2 değerinin 0,227 olması öğretmen adaylarının teknolojiye karşı tutumlarındaki değişimin % 22,7 nin epistemolojik inanç ve üst-biliş değişkenlerince açıklandığının bir göstergesidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 4 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr