Changing and increasing needs, developing technologies, modern approaches in the area of education and instruction necessitates in-service training as well as pre-service training in teacher training. These needs of teachers are provided through central and local in-service training activities. Ministry of National Education intended to inform teachers regarding the new education system by organizing distant in-service training activities. The purpose of that event was to investigate teachers’ beliefs via distant education in the period of professional training. The study was conducted within the scope of surveillance models and it is a descriptive research. The opinions of primary school teachers and pre-school teachers working in the central district of province of West Blacksea Region were collected. The data was obtained using the in-service training evaluation form of the Ministry of National Education. That the teachers have positive opinions regarding the planning, training centers, organization and management before the training and a decrease compared to the other aspects after the training was found. Their views regarding in-service training were investigated in terms of gender, period of service, place of duty and branch variables and some differences in some aspects were found.
Gelişen teknolojiler, değişen ve artan ihtiyaçlar, eğitim öğretim alanındaki çağdaş yaklaşımlar öğretmen eğitiminde hizmet öncesi eğitim kadar hizmetiçi eğitimi de gerekli kılmaktadır. Öğretmenlerin bu ihtiyaçları mahalli ve merkezi düzeyde düzenlenen hizmetiçi eğitim etkinlikleri yoluyla sağlanmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı mesleki eğitim çalışmaları yoluyla uzaktan hizmetiçi eğitim etkinlikleri düzenleyerek öğretmenlerin yeni eğitim sistemi hakkında bilgilendirilmesini hedeflemektedir. Çalışmanın amacı uzaktan eğitim yoluyla yürütülen mesleki çalışmalara ilişkin öğretmen görüşlerini incelemektir. Çalışma betimsel bir çalışmadır. Bu amaçla Batı Karadeniz Bölümündeki bir ilde görev yapan sınıf öğretmenleri ve okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri alınmıştır. Çalışmada veriler Milli Eğitim Bakanlığı hizmetiçi eğitim değerlendirme formu kullanılarak toplanmıştır. Öğretmenlerin uzaktan hizmetiçi eğitimin faaliyet öncesi, faaliyetin planlanması ve programlanması, eğitim merkezi, organizasyon ve yönetime ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu, eğitim sonu kazanımlarına ilişkin görüşlerinin diğer boyutlara göre daha düşük olduğu görülmüştür. Uzaktan hizmetiçi eğitime ilişkin görüşlerinin bazı alt boyutlarında cinsiyet, hizmet süresi, görev yeri ve branşa göre anlamlı farklılaşma bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 4 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr