Eleştirel düşünme; kuşku temelli sorgulayıcı bir yaklaşımla konulara bakma, yorum yapma ve karar verme becerisidir. Bir sorun ya da durum üzerine akıl yürüterek bir yargıya ulaşmak biçiminde özetlenebilir. Sağlık kurumlarında yaşanan hızlı değişimlerle birlikte sağlık çalışanlarında eleştirel düşünme gereksinimi de artmaktadır. Bu çalışma bir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Veriler kişisel bilgi formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ölçeğin iç güvenirlik katsayısı 0,79 olarak hesaplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 18 paket programında değerlendirilmiştir. Yüzde ve frekans dökümleri alınmış, aritmetik ortalama ve standart sapmalar hesaplamış, bağımsız örneklem t testi, korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini 2012–2013 bahar döneminde eğitim gören Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencileri (N=185), örneklemini ise verilerin toplandığı gün okulda bulunan öğrenciler (n=162) oluşturmuştur. Öğrencilerin yaş ortalaması 18,91±1,17 olup %77,8’i kızdır. Öğrencilerin eleştirel düşünme ölçek puan ortalaması 216,67±20,31 olarak bulunmuştur. Buna göre ise öğrencilerin çoğunluğunun (%86,4) eleştirel düşünme düzeyinin düşük olduğu saptanmıştır. Ölçeğin alt boyut puan ortalamaları, doğruyu arama boyutu 26,52±4,98; açık fikirlilik 49,04±6,97; sistematiklik boyutu 26,23±4,12; analitiklik boyutu 48,06±5,70; kendine güven boyutu 26,86±5,43; meraklılık boyutu 39,97±5,87’dir. Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme ölçek puan ortalamalarının eleştirel düşünme dersinin gerekliliğini düşünme değişkenine göre farklılaştığı görülmüştür (p<0.05). Cinsiyete, bölüme, sınıf düzeyine, mezun oldukları lise türüne, gelir getiren bir işte çalışma değişkenlerine göre ise öğrenciler arasında farklılık belirlenmemiştir (p>0.05). Bu çalışmanın bulgularına göre; öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim puan ortalamalarının düşük düzeyde olduğu; yaş, cinsiyet, bölüm, sınıf düzeyi gibi değişkenlerin eleştirel düşünme becerisi üzerinde etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Yılda okunan ortalama kitap sayısı ile meraklılık alt boyutu arasında pozitif yönde anlamlı ilişki vardır (p<0.05). Eğitimciler, sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarında okuyan öğrencilerin eleştirel düşünme becerisini geliştirmek için aktif öğrenme stratejileri denemelidirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 26/2 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr