Bu araştırma, yaygın
eğitim kapsamında çocuklara yönelik olarak ekonomi öğretimi amacıyla yürütülen çalışmaları
ve bu çalışmaların örgün eğitime katkısını incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel
araştırma yöntemine uygun olarak yürütülen çalışmada web taraması sonucunda
tespit edilen yedi program incelemeye tabi tutulmuştur. Araştırmada veri
toplama tekniği olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Programlar, daha
önceden belirlenen “eğitimi/ programı düzenleyen kurum-kuruluş, eğitim şekli,
süre, hedef kitle, amaç, içerik, eğitim yaklaşımı ve yöntemler ile kullanılan
materyaller” kategorilerine göre kaydedilmiş ve incelenmiştir. Araştırmanın ikinci
aşamasında ise yaygın eğitim çalışmalarının örgün eğitim kapsamındaki ekonomi
öğretimine katkısını belirlemek amacıyla, elde edilen içerik Hayat Bilgisi ve
Sosyal Bilgiler öğretim programlarının ilgili kazanımları ile karşılaştırılmıştır.
Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yaklaşımı kullanılmış ve
bulgular betimsel olarak sunulmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre
çocuklara yönelik ekonomi eğitimi çalışmaları bir sivil toplum örgütü ve üç
banka tarafından gerçekleştirilmektedir. Programlar genel olarak tasarruf
bilincini ve bilinçli tüketicilik davranışlarını geliştirmeyi amaçlamakta ve çoğunlukla
aktif öğrenme yaklaşımına göre tasarlanmaktadır. Yaygın eğitim kapsamında
yürütülen programların Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler programlarındaki
bilinçli tüketicilik ve tasarruf bilincinin geliştirilmesi konusundaki
kazanımlara ulaşılmasına katkı sunduğu, bu kazanımlar dışındaki katkısının
sınırlı olduğu görülmüştür. Çocuklara yönelik ekonomi eğitiminin yaygın eğitim
kapsamında yer bulması bu konuda önemli bir girişim olarak
değerlendirilmelidir. Bununla birlikte bu çalışmaların genellikle tasarruf,
birikim, para yönetimi temaları etrafında şekillenmesi ekonomi eğitimi
açısından sınırlı bir çerçeve sunmaktadır. Bu tür çalışmaların toplum geneline
yayılması ve bu içeriğe tüketimin yanı sıra ekonominin temel işlevlerinden
üretim işlevinin eklenmesi önerilmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: -ERTE Özel Sayısı |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr