The Department of Business Administration is an academic unit that aims to train students equipped with business, entrepreneurship and management skills in accordance with the requirements of the age required by the public and private sectors. In this study, it is aimed to determine the educational and training demands of undergraduate students actively enrolled in the department of business administration in terms of academic and professional development at the point of career planning. In line with the determined purpose, 1014 students actively enrolled in Muğla Sıtkı Koçman University Faculty of Economics and Administrative Sciences, Department of Business Administration in the 2023-2024 academic year were included in the study. The questionnaire form prepared in accordance with the purpose of the research was applied online and face-to-face to the students within the scope of the study through social networks and 278 students answered the questionnaire completely. The data obtained from the answered questionnaires were transferred to the IBM SPSS 23 package programme and factor analysis was performed through the programme. Then, frequency analysis was applied to the collected data in order to make descriptive statistics. In the research, it was determined that the expectations of the students from the education they received were gathered under four factors: 'applied education', 'teaching style', 'learning environment and resource' and 'course and internship duration'. On the other hand; 'CV preparation training', 'digital business training', 'career planning training' and 'effective communication skills training' can play an important role in terms of academic and professional development of students in their career journey.
Career Planning Academic and Professional Development Educational Expectations Business Administration Department
İşletme bölümü, kamu sektörünün ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu çağın gereklerine uygun işletmecilik, girişimcilik ve yöneticilik becerileriyle donatılmış insan kaynağını yetiştirmeyi amaçlayan bir akademik birimdir. Bu araştırmada, işletme bölümünde aktif olarak kayıtlı lisans öğrencilerinin kariyer planlaması noktasında akademik ve mesleki gelişimleri açısından eğitim-öğretim taleplerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Belirlenen amaç doğrultusunda, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü’nde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında aktif olarak kayıtlı olan 1014 öğrenci çalışma kapsamına alınmıştır. Araştırma amacına uygun olarak hazırlanan anket formu söz konusu kapsamda yer alan öğrencilere sosyal ağlar yoluyla çevrimiçi ve yüz yüze uygulanmış, 278 öğrenci anketi eksiksiz bir şekilde cevaplamıştır. Cevaplanan anketlerden elde edilen veriler IBM SPSS 23 paket programına aktarılmış ve program aracılığıyla faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Ardından tanımlayıcı istatistikleri yapabilmek adına toplanan verilere frekans analizi uygulanmıştır. Yapılan araştırmada öğrencilerin aldıkları eğitimden beklentilerinin; ‘uygulamalı eğitim’, ‘öğretim şekli’, ‘öğrenme ortamı ve kaynağı’ ve ‘ders ve staj süresi’ olmak üzere dört faktör altında toplandığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan; ‘CV hazırlama eğitimi’, ‘dijital işletmecilik eğitimi’, ‘kariyer planlama eğitimi’ ve ‘etkili iletişim becerisi eğitimi’nin öğrencilerin kariyer yolculuğunda akademik ve mesleki gelişimleri açısından önemli bir rol oynayabileceği görüşü ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2024 |
Submission Date | May 17, 2024 |
Acceptance Date | July 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |