Amaç: Bu
çalışma da amaç, Seydişehir Devlet Hastanesi (SDH) mavi kod birimine yapılan bildirimlerin
analiz edilerek mavi kod uygulamasına dikkat çekmek ve uygulamanın hasta
güvenliği açısından önemini vurgulamaktır.
Yöntem: Bu
çalışmada veri kaynağı olarak Ocak 2016-Eylül 2017 tarihleri arasında tutulan
58 mavi kod bildirimine ait kayıtlar kullanıldı. Toplanan veriler SPSS 16
istatistik programında (Statistical Package for Social Science) frekans,
standart sapma, ortalama ve yüzdelik analizleri yapıldı.
Bulgular: Ocak
2016-Eylül 2017 tarihleri arasında 19’ u (%32,7) kadın ve 39’u (%67,3) erkek
olmak üzere toplam 58 mavi kod bildirimi yapılmıştır. Hastaların yaş ortalaması
58,46±20,81,mavi kod müdahale ekibinin olay yerine ortalama ulaşma süresi
40,77±25,69 saniye ve vakaların %93,1’ine 3 dakikadan daha kısa bir süre içinde
ulaşılmıştır. Bildirimlerin %82,8’i pager sistemi kullanılarak yapılmıştır.
Bildirimlerinin sıklıkla %29,3’ü polikliniklerden yapılmıştır. Kod ekibi olay
yerine ulaşmadan önce hastaların %48,3’üne herhangi bir müdahale
yapılmadığı, %22,4’üne yatar pozisyon
verildiği,%15,5’inin oturtulmuş olduğu, %10,3’üne kardiyopulmoner resüsitasyon
(KPR) yapıldığı ya da yapılmaya başlandığı, %3,4’üne ise oksijen verildiği tespit
edilmiştir. Kodekibi olay yerinde hastaların %20,7’sine CPR uyguladığı, %
36,2’sine tansiyon, nabız ve satürasyon işlemlerini yaparak müdahale ettiği,
%20,7’sine damar yolu açtığı ve %24,4’üne ise herhangi bir müdahalede
bulunmadığı tespit edilmiştir. Hastaların %58,6’sı kurum acil servisine,
%15,5’i ise kurum dışına sevk edildiği,
%8,6’sının yapılan müdahaleye rağmen hayatını kaybettiği, %17,2’sine
herhangi bir müdahalede bulunulmadan taburcu edildiği ve sağ kalım oranının
%58,4 olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç:
Çalışmanın sonuçlarına göre mavi kod müdahale ekibinin olay yerine ortalama
ulaşmasüresinin 40 saniye olduğu, bildirimlerin %93,1’ine 120 saniyenin de
altında ulaşıldığı, bildirimlerin %82,8’inin pager sistemi aracılığı ile
müdahale ekibine ulaştırıldığı, bildirimlerin sıklıkla polikliniklerden
yapıldığı, mavi kod müdahale ekibi, hastaların %20,7’sine KPR uyguladığı,
hastaların sıklıkla müdahale sonrası acil servise sevk işleminin yapıldığı ve
sağ kalım oranı %58,4 olarak belirlendi. Bu sonuçlar ışığında, SDH’nde
uygulanan mavi kod bildirim sisteminin etkin olarak çalıştığı ve bildirim
sistemi çıktılarının literatürle uyumlu olduğu görülmüştür.
January
2016 and September 2017, a total of 58 blue code notifications were made, 19 of
which were female (32.7%) and 39 (67.3%) were male. The average age of the
patients was 58, 46 ± 20.81, the average time of arrival of the blue code
intervention team was 40.77 ± 25.69 seconds and 93.1% of cases were reached in
less than 3 minutes. 82.8% of the notifications were made using pager system.
29.3% of the reports were made out of outpatient clinics. Before the code team
reached the scene, 48.3% of the patients were not interfered, 22.4% were lying,
15.5% were sitting, 10.3% had cardiopulmonary resuscitation (CPR) and 3.4% of the
patients were given oxygen. The code team reported that 20.7% of the patients
had applied CPR at the scene, 36.2% intervened by blood pressure, heart rate
and saturation procedures, 20.7% had veins and 24.4% had any intervention has
not been found. It was found that 58.6% of the patients were referred to the
institutional emergency department, 15.5% were referred to the institution,
8.6% lost their lives despite the intervention, 17.2% were discharged without
any intervention, was found to be 58.4%.
Conclusion: According
to the results of the study, the blue code intervention team reported that the
average arrival time was 40 seconds compared to the incident, 93.1% of the
notifications were reached below 120 seconds, 82.8% of the notifications were
delivered to the intervention team via the pager system, code intervention
team, 20.7% of the patients applied CPR, patients were frequently referred to
emergency services after intervention and the survival rate was determined as
58.4%. In the light of these results, it is seen that the blue code notification
system applied in the SSH works effectively and the output of the notification
system is compatible with the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2018 |
Acceptance Date | March 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |