Bu araştırmanın amacı özel hastanelerden sağlık hizmeti alan bireylerin algıladıkları kurumsal imaj ile hastane bağlılıklarının ilişkisini incelemektir. Araştırma Kasım 2019’da Ankara’da gerçekleştirilmiştir. Araştırma da anket yöntemi ile veriler toplanmıştır. 140 anket toplanmış araştırmaya geçerli olan 133 anket dahil edilmiştir. Kurumsal imaj algısı ile hastane bağlılığı arasındaki ilişkiyi göstermek amacıyla korelasyon ve doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Ortaya çıkan bulgular % 95 güven aralığında ve % 5 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir regresyon analizi sonuçlarına göre, kurumsal imaj algısının hastane bağlılığını pozitif yönde etkilediği görülmüştür. (β=0,71, p<0,05). Hastane bağlılığındaki değişimin % 56,7’sinin kurumsal imaj tarafından açıklandığı belirlenmiştir (R2=0,567). Bu sonuçlar kurumsal imaj algısının, hastane bağlılığının bir belirleyicisi olduğunu göstermektedir.
The aim of this study is to examine the relationship between the institutional image perceived by individuals receiving healthcare from private hospitals and their hospital commitment. The research was conducted in Ankara in November 2019. In the research, data were collected by the survey method. 140 questionnaires were collected and 133 questionnaires valid for the study were included. Descriptive statistics were calculated in the data analysis. Correlation and linear regression analyzes were conducted to show the relationship between corporate image perception and hospital commitment. The findings were evaluated at 95% confidence interval and 5% significance level. According to the results of the regression analysis, it was seen that the corporate image perception positively affected hospital commitment. (= 0.71, p <0.05). It was determined that 56.7% of the change in hospital commitment was explained by the corporate image (R2 = 0.567). These results show that corporate image perception is a determinant of hospital commitment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Acceptance Date | December 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 3 |