Bu araştırmada, Türkiye’deki kamu ve vakıf üniversitelerinde açılan sağlık yönetimi programları yıllar itibari ile açılan sağlık yönetimi bölümleri, değişen öğrenci profilleri, bölümlerin üniversitelerde hangi fakülteler içinde açıldığı, üniversitelerdeki öğretim üyesi sayıları, öğretim üyelerinin lisans ve lisansüstü profillerinin değerlendirmesi gibi temalar bakımından analiz edilmiştir. Aralık 2021 tarihinde betimsel tarama modeli şeklinde gerçekleştirilen araştırmada elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle çeşitli kategorilerde sınıflandırılmıştır. Araştırmanın evreni, Türkiye’de sağlık yönetimi öğretimi yapan bölümler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak ÖSYM Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, YÖK Atlas ve ilgili üniversitelerin web sitelerinden yararlanılmıştır. Araştırmada toplam 84 üniversitede bölümün faal olduğu, bölümlerin daha çok son on yılda açıldığı, vakıf üniversitelerinde daha belirgin olmak üzere son yıllarda bölüm tercihinin düşük olduğu ve açılan bölümlerin büyük oranda Sağlık Bilimleri Fakültesi hiyerarşisinde açıldığı saptanmıştır. Bölümlerde eğitim veren öğretim üyeleri unvanlarına göre değerlendirildiğinde, hem kamuda hem de vakıf üniversitelerinde Dr. Öğretim Üyeleri ağırlıkta olmuştur. Lisans ve lisansüstü mezuniyet profilleri incelendiğinde, öğretim üyelerinin yaklaşık %30’unun sağlık yönetimi kökenli olduğu tespit edilmiştir. Sağlık yönetimi dışında en çok işletme mezunu hocalara üniversitelerin sağlık yönetimi bölümlerinde kadro verildiği tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda, hem araştırma bulgularına dayalı hem de mesleki deneyim ve gözlem doğrultusunda bazı öneriler geliştirilmiştir.
In this research, healthcare management programs opened in public and foundation universities in Turkey were analyzed in terms of themes such as department of healthcare management opened over the years, changing student profiles, in which faculties the departments were opened, the number of faculty members in universities, and the undergraduate or postgraduate profiles of the faculty members. The data, which was carried out in the form of a descriptive survey model in December 2021, was classified in various categories by content analysis method. The health departments that provide healthcare management education in Turkey constituted the population of this research. YÖK Atlas and websites of related universities as well as OSYM Higher Education Programs and Contingent Guide were used as data collection methods. In the study, it was determined that healthcare management departments have been active in 84 universities, most of which opened in the last ten years, and commonly opened in the hierarchy of the Faculty of Health Sciences. Yet, department preference has been low in recent years, especially in foundation universities. When the lecturers teaching in the departments are evaluated according to their titles, assistant professors have been dominant. And also, when the graduation profiles of undergraduate and postgraduate are examined, it has been determined that merely approximately 30% of the faculty members were from healthcare management background. Apart from healthcare management, most of the business graduates were given positions in the health management departments of universities. At the end of the research, some suggestions were developed both based on research findings and in line with professional experience and observation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 30, 2023 |
Publication Date | August 31, 2023 |
Acceptance Date | August 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |