The aim of this study is to investigate the potential effects of widespread adoption of electric vehicles on the employment, environment and foreign trade balance in Turkey based on the opinions of the managers working in this industry. Thus, reported here are in-depth interviews conducted through open-ended inquiries with a sampling comprising of five participants. Three participants are Managers of automotive firms providing sales and after-sales services for electric vehicles in Turkey. Fourth participant is a journalist who prepares television programs about the automotive industry for a national channel. Finally, the fifth participant is the manager of a nongovernmental organization working about electrical cars in Turkey. According to findings, establishment of public consciousness and trust, provision of financial incentives and export incentives and tax supports to consumers and producers come to the fore as the most important conditions. Participants' common view is that the increase in the market share of electrical cars might have positive effects on Turkey’s economy through environment and foreign trade balance in the medium term. As regards employment, a clear consensus has not emerged.
Araştırmanın amacı, Türkiye’de elektrikli araçların yaygınlaşmasının istihdam, çevre ve dış ticaret dengesi üzerindeki olası etkilerin bu endüstride yönetici olarak çalışanların görüşlerinden yola çıkarak irdelenmesidir. Bu bağlamda, kolayda örnekleme yoluyla ve mülakata izin veren beş katılımcıdan oluşan örneklem ile açık uçlu sorular aracılığıyla derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Katılımcılardan üçü, Türkiye’de elektrikli araçların satış ve satış sonrası hizmetlerini veren otomotiv firmaların üst düzey yöneticileridir. Dördüncü katılımcı, otomotiv konusunda ulusal televizyon kanallarından birinde program hazırlayan bir gazetecidir. Beşinci katılımcı ise Türkiye’de elektrikli araçlar konusunda çalışan bir sivil toplum kuruluşunun yöneticisidir. Bulgulara göre, Türkiye’de elektrikli araçların yaygınlaşmasında kamu güveninin sağlanması, tüketicilere ve üretici firmalara finansal teşviklerin ve vergi desteklerinin sunulması en önemli koşullar olarak ön plana çıkmaktadır. Katılımcıların ortak görüşü, elektrikli araçların yaygınlaşmasının Türkiye ekonomisinde çevre ve dış ticaret dengesi açılarından orta vadede olumlu etkilere sahip olacağıdır. İstihdam konusunda ise net bir görüş birliği ortaya çıkmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Submission Date | May 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |