Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenliği Programı Müzik Dersi İçeriklerinin İlkokul Müzik Dersi Kazanımları İle Karşılaştırılması

Year 2023, Issue: 13, 588 - 606, 30.12.2023
https://doi.org/10.47994/usbad.859883

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de sınıf öğretmeni yetiştirme sürecinde geliştirilen/değiştirilen programlar kapsamında müzik derslerinin yeri, kredi, saat ve ders sayısı bakımından incelemektir. Araştırma betimsel nitelikte olup, veriler doküman analizi yöntemi ile elde edilmiştir. Doküman analizi sürecinde farklı yıllarda yürürlüğe giren Sınıf Öğretmenliği programlarında yer alan “müzik öğretimi” dersi ile ilkokul müzik dersi içerik ve kazanımları karşılaştırılarak ele alınmıştır. Sınıf öğretmenliği programına yönelik incelemede, 1998, 2007, 2018 programlarındaki ders tanımlarında meydana gelen değişiklikler tespit edilmiş ve 2018 programında sadece “müzik öğretimi” dersinin 2007 programındaki aynı tanım ile yer aldığı belirlenmiştir. Araştırmada, İlkokul müzik dersi, kazanımları ve içerikleri bakımından “müzik öğretimi” dersi içeriğiyle karşılaştırılmış ve büyük oranda örtüştüğü görülmüştür. Ayrıca MEB ÖYGM tarafından hazırlanan öğretmen yeterlikleri içerisinde sınıf öğretmenliği alanına ilişkin müzik alanı incelenmiş ve bu yeterlikler kapsamında değerlendirildiğinde “müzik öğretimi” dersi ile örtüştüğü ortaya konmuştur. Tüm programlar ve yeterlikler büyük oranda örtüşmekle birlikte sınıf öğretmenliği programında yer alan müzik öğretimi dersini alacak öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerine bakılmadan bir dersin öğretimi dersini almalarının kredi ve saat bakımından uygulamada aksaklıklara neden olabileceği söylenebilir. Ayrıca ilkokul 1,2,3,4. sınıflardaki kazanımların gerçekleştirilmesi bakımından da aksaklıklar yaşanabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bütün bu değerlendirmeler sonucunda sınıf öğretmenliği programlarında müzik ders sayılarının, kredi ve saatlerinin artırılması, sınıf öğretmenliği programlarındaki öğrencilerinin yetenek ve hazırbulunuşluk düzeylerine göre seçmeli derslerle desteklenmeleri gerektiği, bu düzenlemeler yapılıncaya kadar ilkokul 1,2,3,4. sınıf müzik derslerine müzik branş öğretmenlerinin girmesi önerilmiştir.

References

  • BİLGİN, Selçuk. (1998). İlköğretim Okullarının 2. Kademesinde Müzik Eğitiminde Kullanılan Şarkıların Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Çıkışlı Müzik Öğretmenleri Tarafından Piyano İle Eşliklenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara: Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • MEB (2018) Müzik Dersi Öğretim Programı (1,2,3,4,5,6,7,8. sınıflar için) Ankara.
  • MEB-ÖYGM (2017) Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • ŞAKTANLI, S.Cem (2002) Eğitim Fakülteleri İlköğretim Bölümleri Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı Son Sınıf Öğrencilerinin Lisans Programında Verilen Müzik Eğitimi Derslerine İlişkin Görüşleri” Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • UÇAN, Ali. (1990). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • UÇAN, Ali (1994) İnsan ve Müzik / İnsan ve Sanat Eğitimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • UÇAN, Ali. (1997) Müzik Eğitimi, Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar. Adalet Matbaası, Ankara.
  • YÖK (2017) Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf erişim tarihi: 03/11/2020
  • YÖK (1998) Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara
  • YÖK (2007) Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara
  • YÖK (2020) https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fakültelerine-yetki-devri.aspx erişim tarihi 02.11.2020

Comparison Of Primary School Teacher Training Program Music Lesson Contents And Primary School Music Lesson Contents

Year 2023, Issue: 13, 588 - 606, 30.12.2023
https://doi.org/10.47994/usbad.859883

Abstract

The aim of this study is to examine the music lessons in terms of place, credits, hours and number of lessons within the scope of the programs developed/modified during the primary school teacher training process in Turkey. The research is descriptive in nature and the data were obtained by document analysis method. In the document analysis process, the content and achievements of the primary school music lesson with the "music teaching" course in the Classroom Teaching programs that came into force in different years were discussed. Changes in the course descriptions in the primary school teaching 1998, 2007, 2018 programs were identified and it was seen that only "music teaching" course was included in the 2018 program with the same definition in the 2007 curriculum. Primary school 1,2,3,4. The outcomes of the classes were examined and compared with the content of the “music teaching” course in terms of their contents and it has been observed to largely overlap. In addition, the field of music related to the field of classroom teaching was examined within the teacher competencies prepared by the Ministry of Education evaluated within the scope of these competencies, it was observed that it coincides with the "music teaching" course. Although all programs and competencies overlap to a great extent, taking the teaching course of a course regardless of the readiness level of the students who will take the music teaching course in the classroom teaching program may cause problems in terms of credits and hours also primary school 1,2,3,4. It has been concluded that there may be problems in terms of realizing other gains. As a result of all these evaluations, it is necessary to increase the number of music lessons, credits and hours in classroom teaching programs, to support students in classroom teaching programs with elective courses according to their abilities and readiness levels, and until these regulations are made, primary school 1,2,3,4. It was suggested that music branch teachers attend classroom music lessons.

References

  • BİLGİN, Selçuk. (1998). İlköğretim Okullarının 2. Kademesinde Müzik Eğitiminde Kullanılan Şarkıların Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Çıkışlı Müzik Öğretmenleri Tarafından Piyano İle Eşliklenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara: Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • MEB (2018) Müzik Dersi Öğretim Programı (1,2,3,4,5,6,7,8. sınıflar için) Ankara.
  • MEB-ÖYGM (2017) Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • ŞAKTANLI, S.Cem (2002) Eğitim Fakülteleri İlköğretim Bölümleri Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı Son Sınıf Öğrencilerinin Lisans Programında Verilen Müzik Eğitimi Derslerine İlişkin Görüşleri” Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • UÇAN, Ali. (1990). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • UÇAN, Ali (1994) İnsan ve Müzik / İnsan ve Sanat Eğitimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • UÇAN, Ali. (1997) Müzik Eğitimi, Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar. Adalet Matbaası, Ankara.
  • YÖK (2017) Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf erişim tarihi: 03/11/2020
  • YÖK (1998) Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara
  • YÖK (2007) Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara
  • YÖK (2020) https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fakültelerine-yetki-devri.aspx erişim tarihi 02.11.2020
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education, Fine Arts Education
Journal Section Research Articles
Authors

Cem Şaktanlı 0000-0002-9737-8020

Early Pub Date December 20, 2023
Publication Date December 30, 2023
Acceptance Date December 22, 2021
Published in Issue Year 2023 Issue: 13

Cite

APA Şaktanlı, C. (2023). Sınıf Öğretmenliği Programı Müzik Dersi İçeriklerinin İlkokul Müzik Dersi Kazanımları İle Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(13), 588-606. https://doi.org/10.47994/usbad.859883

16494  16495  16496  16503  16570 16633  16823  16824 17564 19288 2273022803 23495  30847

International Journal of Social Sciences Academy USBAD, Inonu University Faculty of Education Department of Turkish and Social Sciences Education Campus Battalgazi / MALATYA, Phone: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com