The aim of this study was to determine the effect of clown acting on attention and concentration skills. An experimental two group pretest-posttest technique was used between the experimental group and the control group. A total of 10 volunteer acting students were selected for the study. The d2 Attention Test (DBT) developed by Brickenkamp (1998) was used to measure the students' attention and concentration levels. The DBT was administered as a pre-test to all students, and a one-week clown acting workshop was administered to the experimental group. Post-test measures were administered after the workshop. SPSS (26.0) statistical package was used to analyse the data and descriptive statistics, dependent samples t-test and independent samples t-test methods were applied. The results show that there is an increase in psychomotor speed, comprehension speed, attention and concentration, and a decrease in specific learning disability, selective attention and fluctuation rate of attention in the pre-test-post-test within-group comparison of the experimental group and between the experimental and control groups. These differences were significant in favour of the post-test measures and the experimental group. It was also found that there was a greater increase in the attention and concentration skills of students aged 26-32 in the experimental group after the training (p>.05). As a result, it was concluded that clown training positively improved psychomotor speed, selective attention ability, specific learning disability, comprehension speed, attention ability, concentration performance and attention continuity of acting students.
Bu araştırma, clown oyunculuğu tekniklerinin, oyunculuk öğrencilerinin dikkat gelişimine etkisini incelemeyi hedeflemektedir. Çalışmada, iki gruplu öntest-sontest deneysel tasarım kullanılmıştır. Araştırmaya, oyunculuk eğitimi alan 10 gönüllü öğrenci katılmıştır. Katılımcıların dikkat ve konsantrasyon düzeylerini ölçmek için, Brickenkamp'ın 1998'de geliştirdiği d2 Dikkat Testi kullanılmıştır. Tüm katılımcılara başlangıçta uygulanan testin ardından, müdahale grubuna bir haftalık clown oyunculuğu eğitimi verilmiştir. Eğitimin tamamlanmasının ardından, tüm katılımcılara test tekrar uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 programı kullanılmış olup, betimleyici istatistikler ile bağımlı ve bağımsız örneklem t-testleri uygulanmıştır. Bulgular, deney grubunun hem kendi içinde hem de kontrol grubuyla kıyaslandığında, şu alanlarda anlamlı gelişmeler gösterdiğini ortaya koymuştur: Psiko-motor hız, kavrama hızı, dikkat yetisi, konsantrasyon performansı. Ayrıca, aynı grupta şu alanlarda azalma gözlenmiştir: Özel öğrenme güçlüğü, seçici dikkat sorunları, dikkat dalgalanmaları. Ek olarak, deney grubundaki 26-32 yaş aralığındaki katılımcıların, dikkat ve konsantrasyon becerilerinde daha belirgin bir ilerleme kaydettikleri tespit edilmiştir (p>0.05). Sonuç olarak, bu çalışma clown oyunculuğu eğitiminin, oyunculuk öğrencilerinin dikkat gelişimlerine potansiyel katkıları olabileceğini göstermektedir.
Çalışma için araştırma öncesinde etik kurul onayı alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education, Art Education (Other) |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 22, 2024 |
Publication Date | August 25, 2024 |
Submission Date | July 3, 2024 |
Acceptance Date | August 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 15 |