Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Communication Skills and Social Appearance Anxiety of Physical Activity Participants

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 73 - 81, 30.06.2020
https://doi.org/10.30769/usbd.744899

Öz

This study was conducted to examine the communication skills and social appearance anxieties of individuals participating to the physical activity (outdoor, indoor or both). The study was carried out with 306 people who were open, closed and doing physical activity in both areas, and were chosen by easy sampling method. General Information Form developed by researchers, Effective Communication Skills Inventory, Social Appearance Anxiety Scale were used as data collection tools. Frequency analysis, descriptive statistics, t-test, Anova and Pearson Correlation analysis were used in the analysis of the data. Communication skills and social appearance anxiety scores were compared according to gender, and a significant difference was found in favor of women in the sub-dimensions of “ego developer language and body language”, which is one of the effective communication skills scale sub-dimensions (p <0.05). According to marital status variable, communication skills and social appearance anxiety scores were compared, and significant differences were found in favor of married people in the sub-dimensions of communication skills scale "ego-developing language, self-recognition and body language" (p <0.05). Communication skills and social appearance anxiety scores were compared according to the field of sports, and a significant difference was found in favor of those participating physical activity in the field of "ego developer language" sub-dimension of communication skills scale (p <0.05). In the last problem of the study, the relationship between communication skills and social appearance anxiety levels was examined, and a negative correlation was found between communication skills scale sub-dimensions and social appearance anxiety scale sub-dimensions (r = -, 243 p <0.01; r = -, 378 p <0.01; r = -, 365 p <0.01; r = -, 353 p <0.05; r = -, 235 p <0.01). At the end of the research, while gender, marital status and sports area is a factor that makes a difference in communication skills sub-dimensions, it is not a factor that makes any significant difference in social appearance anxiety levels. Also, the higher the communication skills sub-dimensions, the social appearance anxiety has been found to decrease.

Kaynakça

  • Akcan, F., & Bulgu, N. (2012). Spora Yönelik Sosyalizasyon Süreci: Lise Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 195-206.
  • Alemdağ, S., & Öncü, E. (2015). Öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım ve sosyal görünüş kaygılarının incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3, 287-300.
  • Biçer, T. (1987). Spor ve Turizm, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Doctoral dissertation, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul).
  • Bozkurt N, Serin O, Emran B. (2003). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin problem çözme, iletişim becerileri ve denetim odağı düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. 12. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. 1373-1392, Antalya.
  • Buluş, M., Atan, A., & Erten Sarıkaya, H. (2017). Etkili iletişim becerileri: Bir kavramsal çerçeve önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. International Online Journal of Educational Sciences,10 (10), s (2-16).
  • Çelikkol A. (2008). Egzersiz ve Benlik Kavramı. Sosyal Psikiyatri Kongresi, Kocaeli.
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 151-159.
  • Dökmen, Ü. (1994). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 5, 153-156.
  • Erözkan A. (2007). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerini Etkileyen Faktörler, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26): 59-72.
  • Ertürk D.Y. (2006). Bedenin İki Yanması: Bedenle İletişim, İletişimde Beden. İletişim Fakültesi Dergisi. 24.
  • Gautreau, C. M., Sherry, S. B., Mushquash, A. R., & Stewart, S. H. (2015). Is self-critical perfectionism an antecedent of or a consequence of social anxiety, or both? A 12-month, three-wave longitudinal study. Personality and Individual Differences, 82, 125-130.
  • Gökçe H., Uygurtaş M., Morca Ş. (2018) Düzenli Fiziksel Etkinliklere Katılan Bireylerin Serbest Zaman Doyumu Serbest Zamanlarda Algılanan Özgürlük ve Sosyal Görünüş Kaygı Düzeyleri, Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi, 10-13 Mayıs, Bodrum-Muğla/Türkiye.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C., & Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of the social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48-59.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81-83.
  • Öngören, B. (2015). Sosyolojik Açıdan Sağlıklı Beden İmgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, (34): 25-45.
  • Özdinç, Ö. (2005). Çukurova üniversitesi öğrencilerinin sporun ve spora katilimin sosyalleşmeyle ilişkisi üzerine görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 77-84.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Gümüş, M. (2008). Örgütlerde İletişim, Arıkan Yayıncılık, İstanbul.
  • Salar, B., Hekim, M., & Tokgöz, M. (2012). 15-18 yaş grubu takım ve ferdi spor yapan bireylerin duygusal durumlarının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 123-135.
  • Saygıdeğer A. (2004). Benlik Saygısı Düzeyleri Farklı Genel Lise Öğrencilerinin Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tepeköylü Ö, Soytürk M, Çamlıyer H. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin (BESYO) iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından Üniversitede Sporcu Öğrencilerle Spor Yapmayanların İletişim Becerisi Düzeyleri 53 incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 7(3): 115-124.
  • Tepeköylü-Öztürk, Ö., Soytürk, M., Daşdan-Ada, E. N., & Çamlıyer, H. (2011). Üniversite Takımlarında Sporcu Olan Öğrencilerle Spor Yapmayan Öğrencilerin İletişim Becerisi Düzeylerinin Karşılaştırılması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 22(2), 43-53.
  • Türk Dil Kurumu (TDK), (2020) https://sozluk.gov.tr/
  • Yıldıran, İ., & Yetim, A. (1996). Orta öğretimde beden eğitimi dersinin öncelikli amaçları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.

Fiziksel Aktiviteye Katılan Bireylerin İletişim Becerileri ve Sosyal Görünüş Kaygıları

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 73 - 81, 30.06.2020
https://doi.org/10.30769/usbd.744899

Öz

Bu çalışma, bireylerin fiziksel aktiviteye katılan bireylerin iletişim becerileri ile sosyal görünüş kaygılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma açık, kapalı ve her iki alanda da fiziksel aktiviteye katılan, kolayda örneklem yöntemi ile seçilen 306 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Genel Bilgi Formu, Etkili İletişim Becerileri Envanteri, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans analizi, tanımlayıcı istatistikler, t-testi, Anova ve Pearson Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Cinsiyete göre iletişim becerisi ve sosyal görünüş kaygı puanları karşılaştırılmış, etkin iletişim becerileri ölçeği alt boyutlarından ''ego geliştirici dil ve ben dili” alt boyutlarında kadınlar lehine anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Medeni durum değişkenine göre iletişim becerileri ve sosyal görünüş kaygı puanları karşılaştırılmış, iletişim becerileri ölçeği ''ego geliştirici dil, kendini tanıma açma ve ben dili'' alt boyutlarında evlilerin lehine anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0,05). Fiziksel aktivite yapılan alana göre iletişim becerileri ve sosyal görünüş kaygı puanları karşılaştırılmış, iletişim becerileri ölçeği ''ego geliştirici dil” alt boyutunda açık alanda fiziksel aktiviteye katılanlar lehine anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Araştırmanın son probleminde iletişim becerileri ve sosyal görünüş kaygı düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiş, iletişim becerileri ölçeği alt boyutları ile sosyal görünüş kaygı ölçeği alt boyutları arasında negatif yönde düşük düzeyde ilişki bulunmuştur (r=-,243 p<0,01; r=-,378 p<0,01; r=-,365 p<0,01; r=-,353 p<0,05; r=-,235 p<0,01). Araştırma sonunda, cinsiyet, medeni durum ve fiziksel aktivite yapılan alan iletişim becerisi alt boyutlarında fark oluşturan bir faktör iken sosyal görünüş kaygı düzeylerinde herhangi bir anlamlı fark oluşturan faktör değildir. Ayrıca iletişim becerileri alt boyutları ne kadar yüksek olursa, sosyal görünüş kaygının düşeceği sonucu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akcan, F., & Bulgu, N. (2012). Spora Yönelik Sosyalizasyon Süreci: Lise Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 195-206.
  • Alemdağ, S., & Öncü, E. (2015). Öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım ve sosyal görünüş kaygılarının incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3, 287-300.
  • Biçer, T. (1987). Spor ve Turizm, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Doctoral dissertation, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul).
  • Bozkurt N, Serin O, Emran B. (2003). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin problem çözme, iletişim becerileri ve denetim odağı düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. 12. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. 1373-1392, Antalya.
  • Buluş, M., Atan, A., & Erten Sarıkaya, H. (2017). Etkili iletişim becerileri: Bir kavramsal çerçeve önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. International Online Journal of Educational Sciences,10 (10), s (2-16).
  • Çelikkol A. (2008). Egzersiz ve Benlik Kavramı. Sosyal Psikiyatri Kongresi, Kocaeli.
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 151-159.
  • Dökmen, Ü. (1994). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 5, 153-156.
  • Erözkan A. (2007). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerini Etkileyen Faktörler, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26): 59-72.
  • Ertürk D.Y. (2006). Bedenin İki Yanması: Bedenle İletişim, İletişimde Beden. İletişim Fakültesi Dergisi. 24.
  • Gautreau, C. M., Sherry, S. B., Mushquash, A. R., & Stewart, S. H. (2015). Is self-critical perfectionism an antecedent of or a consequence of social anxiety, or both? A 12-month, three-wave longitudinal study. Personality and Individual Differences, 82, 125-130.
  • Gökçe H., Uygurtaş M., Morca Ş. (2018) Düzenli Fiziksel Etkinliklere Katılan Bireylerin Serbest Zaman Doyumu Serbest Zamanlarda Algılanan Özgürlük ve Sosyal Görünüş Kaygı Düzeyleri, Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi, 10-13 Mayıs, Bodrum-Muğla/Türkiye.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C., & Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of the social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48-59.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81-83.
  • Öngören, B. (2015). Sosyolojik Açıdan Sağlıklı Beden İmgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, (34): 25-45.
  • Özdinç, Ö. (2005). Çukurova üniversitesi öğrencilerinin sporun ve spora katilimin sosyalleşmeyle ilişkisi üzerine görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 77-84.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Gümüş, M. (2008). Örgütlerde İletişim, Arıkan Yayıncılık, İstanbul.
  • Salar, B., Hekim, M., & Tokgöz, M. (2012). 15-18 yaş grubu takım ve ferdi spor yapan bireylerin duygusal durumlarının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 123-135.
  • Saygıdeğer A. (2004). Benlik Saygısı Düzeyleri Farklı Genel Lise Öğrencilerinin Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tepeköylü Ö, Soytürk M, Çamlıyer H. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin (BESYO) iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından Üniversitede Sporcu Öğrencilerle Spor Yapmayanların İletişim Becerisi Düzeyleri 53 incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 7(3): 115-124.
  • Tepeköylü-Öztürk, Ö., Soytürk, M., Daşdan-Ada, E. N., & Çamlıyer, H. (2011). Üniversite Takımlarında Sporcu Olan Öğrencilerle Spor Yapmayan Öğrencilerin İletişim Becerisi Düzeylerinin Karşılaştırılması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 22(2), 43-53.
  • Türk Dil Kurumu (TDK), (2020) https://sozluk.gov.tr/
  • Yıldıran, İ., & Yetim, A. (1996). Orta öğretimde beden eğitimi dersinin öncelikli amaçları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Hüseyin Gökçe 0000-0001-9250-0317

Kenan Keçeci Bu kişi benim 0000-0002-8522-5764

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökçe, H., & Keçeci, K. (2020). Fiziksel Aktiviteye Katılan Bireylerin İletişim Becerileri ve Sosyal Görünüş Kaygıları. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 73-81. https://doi.org/10.30769/usbd.744899