The present study aims to determine gender role stress and affecting factors in female university students. The participants of this cross-sectional study consisted of 856 female students studying in all faculties of a university in Western Turkey. Data was collected using a personal information form, the Feminine Gender Role Stress Scale, and the Parental Attitude Scale. In the data analysis, the Kruskal-Wallis and Spearman’s Correlation tests and multiple regression analysis were used. According to the multiple regression model, the students’ faculty, year of study, parents’ type of marriage, and religious beliefs were significant predictors of the women’s stress levels relating to gender roles. It was determined that the students’ religious beliefs were the most important predictor of the stress level of gender roles. In order to prevent social gender inequity, women should be enabled to benefit equally and evenly in the areas of education, employment, and health.
Bu çalışmanın amacı üniversiteli kız öğrencilerde cinsiyet rolü stresi ve etkileyen faktörleri belirlemektir. Kesitsel tipteki bu çalışmanın katılımcılarını Türkiye'nin batısındaki bir üniversitenin tüm fakültelerinde öğrenim gören 856 kız öğrenci oluşturmuştur. Veriler, kişisel bilgi formu, Kadın Cinsiyet Rolü Stres Ölçeği ve Ebeveyn Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde Kruskal-Wallis ve Spearman Korelasyon testleri ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Çoklu regresyon modeline göre, öğrencilerin fakülteleri, öğrenim gördükleri yıl, ebeveynlerin evlilik türü ve dini inançları, kadınların cinsiyet rollerine ilişkin stres düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısıdır. Öğrencilerin dini inançlarının cinsiyet rollerine yönelik stres düzeyinin en önemli yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini önlemek için kadınların eğitim, istihdam ve sağlık alanlarında eşit ve eşit olarak yararlanması sağlanmalıdır.
Toplumsal cinsiyet rolü; toplumsal cinsiyet rolü stresi; toplumsal cinsiyet; kadın toplumsal cinsiyet rolü stresi; Üniversite Gender Gender role Gender role stress Feminine gender role stress University
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2023 |
Submission Date | February 22, 2023 |
Acceptance Date | May 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 9 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU