The aim of this study is to examine the subject distribution of the texts in Turkish textbooks in a sequential manner. The study was conducted in accordance with the qualitative research paradigm and document analysis technique was used to analyze and collect data. In order to ensure the validity and reliability of the study, the opinions of three experts were consulted at each stage. The data collection documents were Turkish 1st Grade (1938), Our Beautiful Turkish Class: 1 (1977) and Turkish 6 textbooks. The findings were shown and interpreted in tables under separate headings. In the study, it was concluded that there was no continuity in the subjects in the Turkish textbooks in the historical process, that the subjects were generally selected in accordance with the needs and realities of the day, and that there was an improvement in terms of functionality and suitability to the level over time. At the end of the study, suggestions were made to those concerned.
Bu çalışmanın amacı, Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin konu dağılımlarını ard zamanlı olarak incelemektir. Çalışma nitel araştırma paradigmasına uygun olarak gerçekleştirilmiş olup verilerin analizinde ve toplanmasında doküman analizi tekniğine başvurulmuştur. Çalışmanın geçerlik ve güvenilirliğini sağlamak için her aşamada üç uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Veri toplama dokümanları Türkçe 1. Sınıf (1938), Güzel Türkçemiz Sınıf: 1 (1977) ve Türkçe 6 ders kitaplarıdır. Elde edilen bulgular, ayrı başlıklar altında tablolar hâlinde gösterilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmada Türkçe ders kitaplarındaki konularda tarihî süreç içinde bir süreklilik bulunmadığı, konuların genel olarak günün gereklerine ve gerçeklerine uygun olarak seçildiği, zaman içinde işlevsellik ve seviyeye uygunluk bakımından gelişme yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın en sonunda ilgililere konuyla alakalı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2024 |
Submission Date | September 24, 2023 |
Acceptance Date | January 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 10 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU