Aim: The aim of this study is to examine the relationship between internet addiction and perceived stress among university students who engage in regular sports activities and those who lead a sedentary lifestyle, considering various variables.
Methods: This study was conducted using a descriptive survey model and included a total of 330 students studying at Van Yüzüncü Yıl University, selected through a random sampling method. The Internet Addiction Scale and the Perceived Stress Scale were used as data collection tools. The Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were employed for data analysis.
Results: The study found that sedentary university students had higher levels of internet addiction and perceived stress compared to those who engage in sports. Regarding gender differences, female students exhibited higher levels of stress-related discomfort and internet addiction compared to male students, whereas male students showed higher levels of perceived inadequate self-efficacy. Significant differences were found among the research variables, including academic achievement, leisure time activities, internet access at home, having a personal room, the presence of family members engaged in sports, and parental education level (p<0.05).
Conclusion: This study revealed that university students who engage in regular sports activities have lower levels of internet addiction and perceived stress compared to sedentary students. Additionally, certain demographic factors and lifestyle variables were found to influence internet addiction and perceived stress. These findings highlight the positive effects of sports on the physical and psychological well-being of university students.
Amaç: Araştırmanın amacı, düzenli spor yapan ve sedanter üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile stres algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesidir.
Yöntem: Betimsel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmaya Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde öğrenim gören ve rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen toplam 330 öğrenci katılmıştır. Veri toplama araçları olarak İnternet Bağımlılığı Ölçeği ve Algılanan Stres Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H Testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada sedanter üniversite öğrencilerinin spor yapanlara göre internet bağımlılığı düzeylerinin ve stres algılarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Cinsiyete göre kadın öğrencilerin stres-rahatsızlık algıları ile internet bağımlılıklarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu, erkek öğrencilerin ise yetersiz özyeterlik algılarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Akademik başarı, boş zaman değerlendirme, evde internet olması ve kendine ait odanın varlığı, ailede spor yapan bireylerin olup olmaması, ebeveynlerin eğitim durumu gibi araştırma değişkenleri arasında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: Bu araştırma, düzenli spor yapan üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ve stres algılarının, sedanter öğrencilere göre daha düşük olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, bazı demografik faktörler ve yaşam tarzı değişkenlerinin internet bağımlılığı ve stres algıları üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Bu bulgular, üniversite öğrencilerinin fiziksel ve psikolojik iyilik halleri üzerinde sporun olumlu etkilerini vurgulamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | January 31, 2025 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |