The development and spread of pop music since the 1950s has been an important factor that has transformed the relationship between music and radio broadcasting. This transformation has become especially in European countries where there were public monopolies on broadcasting in this period. Hence the role of public service broadcasters has questioned on public debates especially their attitudes on pop music was an important issue on this discussion. In this context, it is important to questioned the development and spread of this music genre, which is called “light Western music” in Turkey in this period, in terms of radio broadcasting. This study investigated how the development of pop music in Turkey from the 1950s to the 1970s affected the relationship between radio and music, which was shaped on the basis of official cultural policies. Additionally the meaning of the aired of pop music on the state radios in terms of the institutional and cultural positioning of radio broadcasting is questioned.
Pop müziğin 1950’li yıllardan itibaren gelişimi ve yaygınlaşması müzik ve radyo yayıncılığı arasındaki ilişkiyi dönüştüren önemli bir unsur olmuştur. Bu dönüşüm özellikle yayıncılık alanında kamu tekellerinin olduğu Avrupa ülkelerinde belirginleşmiştir. Pop müzik kamu hizmeti yayıncılarının popüler müzik türleri karşısındaki tutumlarını ve daha genelde de hâkim yayıncılık anlayışlarını sorgulayan bir sürecin ortaya çıkışında önemli bir rol oynamıştır. Bu bağlamda, Türkiye’de “hafif Batı müziği” olarak adlandırılan bu türün 1950’li yıllardan itibaren gelişip yaygınlaşmasının radyo yayıncılığı açısından taşıdığı anlamı sorgulamak önem kazanmaktadır. Bu çalışmada 1950’li yıllardan 1970’li yıllara kadar olan süreçte pop müziğin gelişiminin resmi kültür politikaları temelinde biçimlenen radyo ve müzik ilişkisini nasıl etkilediği araştırılmaktadır. Pop müziğin radyolarda yer alışının radyo yayıncılığının kurumsal ve kültürel konumlanışı açısından taşıdığı anlam sorgulanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 11 |