Öz: Kur’ân’ın tahrif edildiğine yönelik söylemler, özellikle bazı müsteşrikler tarafından öteden beri dile getirilen bir husus olmuştur. Meselenin özü Allah tarafından Hz. Peygamber’e inzâl olunan Kur’ân’ın, bugün elimizde bulunan Kur’an’dan çok daha fazla olduğu, sehven veya kasten Kur’an’dan bazı lafız ve âyetlerin değiştirilmek yahut eksiltilmek suretiyle tafrif edildiği iddiasına dayanmaktadır. Bu söylemlerin kaynağı, çoğunluğu İmâmiyye Şîası’nın Ahbârî ekolüne mensup muhaddis ve müfessirlerin rivâyetlerine itimat etmektedir. Lâkin ümmetin icmâı, noksanlık ve ziyâdelik anlamında Kur’an’ın sıhhat bütünlüğüne halel getirecek böylesi bir durumun asla vârid olmadığı yönündedir. Esâsında Kur’an’ın tahrifine yönelik düşünce İmâmiyye Şîası’nın da geneline teşmil edilemeyecek bir durumdur. Zira Şiî-İmâmî geleneğine mensup çok sayıda alim, bu türden rivâyetleri haber-i vâhid olduğu, bu yüzden kesin hüccet ve bilgi değeri taşıyamayacağı gerekçesiyle reddetmişlerdir. Bu makalede, İmâmiyye Şîası’ının -erken, klasik ve son dönem bağlamında- tahrif iddiasına yönelik yaklaşımları mukayeseli bir şekilde incelenmiştir. Konuyla bağlantılı olması bakımından İmâmiyye’nin mushafın cem‘i meselesine yaklaşımlarına da temas edilmiştir.
Kırâat, Mushaf, Tahrif, Cem’, İmâmiyye Şîası, Ahbâriyye, Usûliyye.
Abstract: Narratives regarding the allegations of distortion of the Qurʾān is a matter which has been uttered by some orientalist all along. Gist of the matter is based on that the Qurʾān revealed to the Holy Prophet by Allāh is even more than the one that we have today and that some of the words and verses of the Qur’ān was distorted thereby changing or decreasing by mistake or on purpose. The source of these discourses stands on the reports of ḥadīth and tafsīr scholars who are members of Akhbārī ecole of the Imāmī Shīʿite. However, the general concurrence of the ummah is that this kind of situation, in the meaning deficiency and multitude, which damages the correct integrity of the Qurʾān is never valid. Actually, the idea intended for the distortion of the Qurʾān is a situation that cannot include the majority of the Imāmī Shīʿite. Because a great number of scholars who are the members of the Shīʿite-Imāmī tradition refused on account of the fact that these kinds of reports are al-khabar al wāḥid so they do not have the the exact argument and information value. In this article approaches of the Imāmī Shīʿite –in the context of early, classical and recent epoch- intended for the allegations of distortion are analyzed comparatively. In the respect to its relation to the subject, the approaches of the Imāmī to the collection of the Qurʾān are also mentioned.
Kırâat, Qirāah, Taḥrīf (Distortion), Jamʿ al- Qurʾān (Collection of the Qurʾān), The Imāmī Shīʿite, Akhbāriyya, Uṣūliyya.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 19, 2021 |
Submission Date | August 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 35 Issue: 35 |
Usul Journal of Islamic Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).