Research Article
BibTex RIS Cite

EKO-ETİKETLERİN TURİZME VE YEREL EKONOMİYE ETKİLERİ

Year 2018, , 68 - 85, 30.06.2018
https://doi.org/10.30711/utead.411663

Abstract

    Turizm
sektöründe daha çok, gönüllü kuruluşların ve turizm pazarlamacılarının
yönlendirilmeleriyle oluşturulan Eko-etiketleme, tüketicinin itici gücünün
kullanılması yoluyla sektörel standardizasyonların yerleşmesine, ulusal ve
uluslararası çevre mevzuatlarının uygulanmasına ve çevrenin korunmasına katkı
sağlamaktadırlar. Bunun yanında bir pazarlama aracı olarak, rekabet gücünü
arttırmaktadır. Mavi bayrak, Cittaslow, Yeşil Yıldız vb. eko-etiketler
plajların, çevrenin ve turistlerin korunmasına fayda sağlayacak şekilde tatil
yöreleri için uluslararası standartlar öngörmektedir. Çalışma, turizm alanında
kullanılan eko-etiketlemelerin turistik yerleşim birimlerine turist sayısı,
turizm geliri, istihdam, ekonomik ve sosyal gelişmişlik açılarından
kazanımlarını ortaya koyarak farkındalık oluşturulması amaçlamaktadır. Türkiye
için önde gelen eko-etiketlerden biri olan Mavi Bayrak’ın kent ekonomisine
katkılarının araştırıldığı çalışmada elde edilen sonuçlar, ele alınan illerdeki
mavi bayraklı plaj sayısı ile şehre gelen turist sayılarının eşbütünleşik
olduğunu ve mavi bayrak sayısından turist sayına doğru uzun dönem nedensellik
ilişkisi olduğunu göstermektedir.

References

  • BATTAL, E., K., (2012), “Sürdürülebilir Kent Kavramına Farklı Bir Bakış: Yavaş Şehirler (Cittaslow)”, Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 8(1): 16-26.
  • BOZ, N, (2014), TÜROFED - Türkiye Otelciler Federasyonu, “Türk Turizmi”, http://www.sesric.org/imgs/news/TOBB.pdf, (19.01.2018).
  • CHOI, I, (2001), “Unit Root Tests For Panel Data,” Journal of International Money and Finance, 20(2): 249-272.
  • CİTTASLOW TÜRKİYE 82018). www.cittaslowturkiye.org, (19.01.2018).
  • ECOTRANS, ECOTRANS / F.U.R. (Reiseanalyse 2002) aktaran Kından, Almına, (2006), “Bir Eko-Etiket Olarak Mavi Bayrak’ın Türkiye Kıyı Turizminde Bir Pazarlama Unsuru Olabilirliğinin Araştırılması”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ENGLE, R. F., ve GRANGER, C., W.,J., (1987), “Co-integration and error correction: representation, estimation, and testing”, Econometrica: journal of the Econometric Society: 251-276.
  • GHOSH, S, (2002), “Electricity Consumption and Economic Growth in India”, Energy Policy, 30: 125-129.
  • HALK SAĞLIĞI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (2018). http://cevresagligi.thsk.saglik.gov.tr/2013-08-28-13-18-43/mevzuat/962-y%C3%BCzme-suyu-kalitesi-y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.html, (19.01.2018).IM, K., S., PESARAN, M., H., ve SHIN, Y.. (2003), “Testing for Unit Roots in Heterogeneous Panels”, Journal of Econometrics, 115: 53-74.
  • KOZAK, N., AKOĞLAN, M., ve KOZAK, M., (2000), Genel Turizm: İlkeler-Kavramlar, Turhan Kitabevi, İstanbul.
  • LEVIN, A., Lin, C.F., ve Chu, C. (2002), “Unit Root Tests in Panel Data: Asymptotic and Finite-Sample Properties”, Journal of Econometrics, 108: 1-24.
  • LOVE, I., LEA, Z, (2006), "Financial development and dynamic investment behavior: Evidence from panel VAR", The Quarterly Review of Economics and Finance 46(2): 190-210.
  • MADDALA, G.,S., ve WU, S. (1999), “A Comparative Study of Unit Root Tests with Panel Data anda New Simple Test”, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 61: 631-652.
  • MAVİ BAYRAK TÜRKİYE(2018). http:www.mavibayrak.org.tr, (19.01.2018).
  • ODHIAMBO, N., M., (2009), “Energy Consumption And Economic Growth Nexus in Tanzania: An ARDL Bounds Testing Approach”, Energy Policy 37(2): 617–622.
  • ÖZDEMİR, M., A., ve KERVANKIRAN, İ., (2011), “Turizm Ve Turizmin Etkileri Konusunda Yerel Halkın Yaklaşımlarının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği”, Marmara Coğrafya Dergisi, 24: 1-14.
  • ŞAHİN, Ş., ve KUTLU, S., Z., (2014), “Cittaslow: Sürdürülebilir Kalkınma Ekseninde Bir Değerlendirme”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1): 26-40.
  • T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI (2018). “Yatırım İşleri Genel Müdürlüğü, http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,11596/cevreye-duyarlilik-kampanyasi-yesil-yildiz.html, (19.01.2018).
  • TUIK, Türkiye İstatistik Kurumu, http://www.tuik.gov.tr/ilGostergeleri/index.html; (19.01.2018).
  • TÜRÇEV, (2016), Türkiye Çevre ve Eğitim Vakfı Faaliyet Bülteni, Sayı.18, http://turcev.org.tr/turcevCMS_V2/files/files/TURCEV%20BULTEN%202015.pdf (19.01.2018).
  • TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİ (2018). http://tbb.gov.tr/dis-iliskiler/uluslararasi-iliskiler/cittaslow, (19.01.2018)
  • TÜRKİYE ÇEVRE VE EĞİTİM VAKFI (2018). http:www.turcev.org.tr, (19.01.2018).
  • ULUSLARARASI ÇEVRE EĞİTİM VAKFI (2018). http:www.fee.global, (19.01.2018).
  • YARDIMCIOĞLU, F. ve GÜLMEZ, A., (2013), “Türk Cumhuriyetlerinde İhracat Ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Panel Eşbütünleşme ve Panel Nedensellik Analizi”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 8(1): 145-161.
  • YETER, Ş., (2004), “Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1): 30-38.
  • YURTSEVEN, H. R., KAYA, O. ve HARMAN, S., (2010), Yavaş Hareketi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • YÜCEL, M., ve EKMEKÇİLER, Ü., S., (2008), “Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel yaklaşım; Temiz Üretim Sistemi, Eko-etiket, Yeşil Pazarlama”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7: 26 (http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/download/5000068202/5000063266)

EFFECTS OF ECO-LABELS ON TOURISM AND LOCAL ECONOMY

Year 2018, , 68 - 85, 30.06.2018
https://doi.org/10.30711/utead.411663

Abstract

Eco-labelling
is used in tourism industry -with the influence of NGOs and tourism marketers-
mostly to contribute standardisation inline with the cutomer driven strategies,
along with established legistlation for the environment in order to protect it.  On the other hand, eco-labelling could also
be used as a marketing tool to improve an establishment’s strengths about
competition. Eco-labelled beaches  for
example such as Blue Flag, Cittaslow, Green Star set international standarts
for the sake of protecting the environment.This study, targets itself
eco-labelling and its effects on inbound tourists, tourism income, economical
and social improvements for the area. Using Blue Flag, one of the frequent used
eco-labelling system is chosen for its eceonomical benefits to the city that
was used. Findings indicate that there is a positive correlation between Blue
Flagged establishments and the number of tourists visited the area.

References

  • BATTAL, E., K., (2012), “Sürdürülebilir Kent Kavramına Farklı Bir Bakış: Yavaş Şehirler (Cittaslow)”, Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 8(1): 16-26.
  • BOZ, N, (2014), TÜROFED - Türkiye Otelciler Federasyonu, “Türk Turizmi”, http://www.sesric.org/imgs/news/TOBB.pdf, (19.01.2018).
  • CHOI, I, (2001), “Unit Root Tests For Panel Data,” Journal of International Money and Finance, 20(2): 249-272.
  • CİTTASLOW TÜRKİYE 82018). www.cittaslowturkiye.org, (19.01.2018).
  • ECOTRANS, ECOTRANS / F.U.R. (Reiseanalyse 2002) aktaran Kından, Almına, (2006), “Bir Eko-Etiket Olarak Mavi Bayrak’ın Türkiye Kıyı Turizminde Bir Pazarlama Unsuru Olabilirliğinin Araştırılması”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ENGLE, R. F., ve GRANGER, C., W.,J., (1987), “Co-integration and error correction: representation, estimation, and testing”, Econometrica: journal of the Econometric Society: 251-276.
  • GHOSH, S, (2002), “Electricity Consumption and Economic Growth in India”, Energy Policy, 30: 125-129.
  • HALK SAĞLIĞI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (2018). http://cevresagligi.thsk.saglik.gov.tr/2013-08-28-13-18-43/mevzuat/962-y%C3%BCzme-suyu-kalitesi-y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.html, (19.01.2018).IM, K., S., PESARAN, M., H., ve SHIN, Y.. (2003), “Testing for Unit Roots in Heterogeneous Panels”, Journal of Econometrics, 115: 53-74.
  • KOZAK, N., AKOĞLAN, M., ve KOZAK, M., (2000), Genel Turizm: İlkeler-Kavramlar, Turhan Kitabevi, İstanbul.
  • LEVIN, A., Lin, C.F., ve Chu, C. (2002), “Unit Root Tests in Panel Data: Asymptotic and Finite-Sample Properties”, Journal of Econometrics, 108: 1-24.
  • LOVE, I., LEA, Z, (2006), "Financial development and dynamic investment behavior: Evidence from panel VAR", The Quarterly Review of Economics and Finance 46(2): 190-210.
  • MADDALA, G.,S., ve WU, S. (1999), “A Comparative Study of Unit Root Tests with Panel Data anda New Simple Test”, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 61: 631-652.
  • MAVİ BAYRAK TÜRKİYE(2018). http:www.mavibayrak.org.tr, (19.01.2018).
  • ODHIAMBO, N., M., (2009), “Energy Consumption And Economic Growth Nexus in Tanzania: An ARDL Bounds Testing Approach”, Energy Policy 37(2): 617–622.
  • ÖZDEMİR, M., A., ve KERVANKIRAN, İ., (2011), “Turizm Ve Turizmin Etkileri Konusunda Yerel Halkın Yaklaşımlarının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği”, Marmara Coğrafya Dergisi, 24: 1-14.
  • ŞAHİN, Ş., ve KUTLU, S., Z., (2014), “Cittaslow: Sürdürülebilir Kalkınma Ekseninde Bir Değerlendirme”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1): 26-40.
  • T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI (2018). “Yatırım İşleri Genel Müdürlüğü, http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,11596/cevreye-duyarlilik-kampanyasi-yesil-yildiz.html, (19.01.2018).
  • TUIK, Türkiye İstatistik Kurumu, http://www.tuik.gov.tr/ilGostergeleri/index.html; (19.01.2018).
  • TÜRÇEV, (2016), Türkiye Çevre ve Eğitim Vakfı Faaliyet Bülteni, Sayı.18, http://turcev.org.tr/turcevCMS_V2/files/files/TURCEV%20BULTEN%202015.pdf (19.01.2018).
  • TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİ (2018). http://tbb.gov.tr/dis-iliskiler/uluslararasi-iliskiler/cittaslow, (19.01.2018)
  • TÜRKİYE ÇEVRE VE EĞİTİM VAKFI (2018). http:www.turcev.org.tr, (19.01.2018).
  • ULUSLARARASI ÇEVRE EĞİTİM VAKFI (2018). http:www.fee.global, (19.01.2018).
  • YARDIMCIOĞLU, F. ve GÜLMEZ, A., (2013), “Türk Cumhuriyetlerinde İhracat Ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Panel Eşbütünleşme ve Panel Nedensellik Analizi”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 8(1): 145-161.
  • YETER, Ş., (2004), “Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1): 30-38.
  • YURTSEVEN, H. R., KAYA, O. ve HARMAN, S., (2010), Yavaş Hareketi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • YÜCEL, M., ve EKMEKÇİLER, Ü., S., (2008), “Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel yaklaşım; Temiz Üretim Sistemi, Eko-etiket, Yeşil Pazarlama”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7: 26 (http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/download/5000068202/5000063266)
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Engin Dücan

Alper Bozkurt

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Dücan, E., & Bozkurt, A. (2018). EKO-ETİKETLERİN TURİZME VE YEREL EKONOMİYE ETKİLERİ. Uluslararası Ticaret Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 68-85. https://doi.org/10.30711/utead.411663