Askeri ve ticari araçlar seri üretimden önce Ar-Ge aşamasında birçok teste
tabi tutulurlar. Testler esnasında aracın performansına bakılarak gereken
yerler geliştirilir. Test sonuçlarının doğru şekilde yorumlanabilmesi için
birçok parametrenin ölçülmesi ve gerçek hayatın benzetimi gerekmektedir. Test
koşullarını sağlayabilmek için geliştirilmiş özel simülatörler bulunmaktadır Bu
sistemler gerçek hayat koşullarını (sıcaklık, nem, yük, kuvvet vs.) oluşturarak
testler için uygun ortam sağlamaktadır. Simülatör kullanımı test sürecini
hızlandırır ve önemli miktarda zaman tasarufu sağlar. Klimatik oda ile entegre
edilmiş şasi dinamometresi tasarım doğrulama süreçlerini hızlandırmaktadır.
Klimatik oda içerisinde farklı çevresel koşullar sağlanabilmekte ve bu sayede
dış hava koşullarından bağımsız olarak testler yapılabilmektedir. Şasi
dinamometresi ise aracın güç paketi ve şasi bileşenlerinin yola çıkmadan test
edilmesini sağlamaktadır. Bu makalede klimatik oda ve şasi dinamometresi
simülatörlerinin birbirlerine entegre edilmesiyle inşa edilmiş olan bir test
laboratuarı ele alınmıştır. Klimatik oda ve şasi dinamometresinin genel çalışma
prensibi açıklandıktan sonra ilgili simülatörlerin özellikleri üzerinde
durulmuştur. Daha sonra araca yolda etki eden dirençlerin dinamometrede benzetimi
için gerekli olan parametreler yavaşlama testi (coast-down) ile elde
edilmiştir. Son olarak yolda ve simülatörde aynı test yapılmış ve test
sonuçları karşılaştırılmıştır.
Military and commercial vehicles are subjected to many tests, in the R
& D stage before serial production. During this test process, critical
parts have to be improved according to
the evaluation of vehicle's performance. Measurement of several parameters
and simulation of real life conditions
are essential for correct interpretation of the test results. There are
specially developed simulators to provide the required test conditions. These
systems are simulating real life conditions (temperature, humidity, load,
force, etc.) and provide a suitable environment for test process. Simulators
accelerate the testing process and saving
considerable amount of time. Climatic chamber with integrated chassis
dynamometer is used to accelerate the
process of design verification. Climatic chamber can
provide different environmental
conditions and by this way test processes can be performed independent from the
ambient conditions.Moreover the chassis
dynamometer provides testing the vehicle’s power pack and chassis components
ınstead of testing the vehicle in road conditions . In this article, a testing
laboratory, which was built by integrating the climatic chamber and chassis
dynamometer, has been focused on. Firstly the operating principles of the
climatic chamber and the chassis dynamometer has been explained and then the simulators’ characteristics are
indicated. Secondly the main parameters for
the simulation of the resistance acting on the vehicle during road tests have been calculated with the coast-down test on the
dynamometer. Finally the same test was performed both on the road and on the
simulator for comparing the test
results.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 28, 2016 |
Submission Date | October 19, 2015 |
Acceptance Date | December 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 21 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.