The course
scheduling problem is one of the most common timetabling problems which are
frequently encountered in all educational institutions, especially
universities. This problem which is getting harder to solve day by day, means
the assignment of the lessons and lecturers into the most suitable time-slots
and classrooms, provided that various constraints are taken into account. These
constraints peculiar to the problem are consisted due to various factors such
as the characteristics and the rules of the educational institutions, preferences of lecturers, students’ requests and suggestions.
In this study, a novel 0-1 integer programming model that considers preferences
of lecturers is proposed for the course scheduling problem. The proposed
mathematical model is also tested with a case study from Uludag University.
Thus, the performance of the mathematical model can be tested and the results
can be analyzed. The results of the carried out application show efficient results
in preparing a course schedule that meets the preferences of the lecturers and
complies with the rules of the institutions.
Ders programı çizelgeleme problemi, başta
üniversiteler olmak üzere bütün eğitim kurumlarında sıklıkla karşılaşılan, en
yaygın zaman çizelgeleme problemlerinden birisidir. Çözümü gün geçtikçe
zorlaşan bu problem, çeşitli kısıt yapıları dikkate alınmak koşuluyla,
derslerin ve öğretim üyelerinin en uygun zaman dilimleri ve dersliklere
atanmasını ifade etmektedir. Probleme özgü bu kısıt yapıları; eğitim
kurumlarının özellikleri ve kuralları, öğretim üyelerinin talepleri,
öğrencilerin istek ve önerileri gibi çeşitli faktörlere göre oluşturulmaktadır.
Bu çalışmada, ders programı çizelgeleme problemi için öğretim üyelerinin istek
ve taleplerini dikkate alan yeni bir 0-1 tamsayılı programlama modeli
önerilmiştir. Önerilen bu matematiksel programlama modeli Uludağ Üniversitesinde
yapılan bir örnek uygulama ile desteklenmiştir. Bu sayede matematiksel modelin
bir gerçek hayat problemi üzerinde test edilmesi ve üretilen sonuçların analiz
edilmesi sağlanmıştır. Yapılan uygulama çalışmasının sonuçları, önerilen matematiksel
programlama modelinin kurum kurallarını ve öğretim üyelerinin tercihlerini
karşılayan haftalık bir ders çizelgesinin elde edilmesinde verimli sonuçlar
ürettiğini göstermektedir.
Ders Programı Çizelgeleme Problemi 0-1 Tamsayılı Programlama Çizelgeleme Yöneylem Araştırması
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 28, 2016 |
Submission Date | August 4, 2015 |
Acceptance Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 21 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.