In this study, stability of a monoblock gravity type quaywall was
studied based on the traditional pseudo-static approach as suggested by AYGM
Technical Code for Coastal and Port Structures in Seismic Zones (2008).
Sensitivity of design parameters to the stability of a generalized structure is
analyzed. Variability of the critical structure dimensions to the variability
of the design parameters in terms of sliding and overturning is studied.
Controlled (CD) and Minimum Damage (MD) performance levels were considered in
the evaluation of the results. Results indicated that overturning criteria
limits the structure dimensions for relatively small horizontal seismic
coefficient (kh) values, while the structure dimensions are limited
by the sliding criteria for relatively high values of kh. Friction
coefficient is found to be effective on the critical failure mode. Higher
values of friction coefficient causes a transition from overturning mode to
sliding mode at higher values of kh which results with smaller
structure dimensions.
Bu çalışmada ağırlık tipi monoblok bir rıhtım
yapısının kayma ve devrilmeye karşı güvenliği, AYGM Kıyı ve Liman Yapıları,
Demiryolları, Hava Meydanları İnşaatlarına İlişkin Deprem Teknik Yönetmeliğince
(2008) tanımlanan geleneksel pseudo-statik analiz yöntemi kullanılarak
değerlendirilmiştir. Basitleştirilmiş ağırlık tipi bir rıhtım yapısının tasarım
parametrelerine olan hassasiyetinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Sistemin
devrilme ve kayma güvenlikleri açısından limit boyutlarının tasarım
parametrelerinin değişimi ile değişkenliği incelenmiştir. Değerlendirmeler hem
Kontrollü Hasar (KH) hem de Minimum Hasar (MH) performans düzeyleri için
yapılmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki; düşük eşdeğer deprem ivme katsayısı (kh)
değerlerinde yapı boyutunu belirleyen etki devrilme güvenliği olurken, kh
yükseldikçe kayma güvenliği belirleyici olmaktadır. Sürtünme katsayısının
kritik yıkılma modunun değişimini etkilediği, yüksek sürtünme katsayısının daha
yüksek kh değerlerinde devrilme modundan kayma moduna geçişe sebep
olduğu ve bunun sonucunda yapı boyutlarının küçüldüğü görülmüştür.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2017 |
Submission Date | March 14, 2017 |
Acceptance Date | August 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 22 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.