Research Article
BibTex RIS Cite

The Truck Driver Seat Development According to FMVSS 210

Year 2018, Volume: 23 Issue: 1, 353 - 368, 24.04.2018
https://doi.org/10.17482/uumfd.390068

Abstract

This study concern
about new design of three point seat belt anchorage bar (ICP-Inter Connect
Point) and its adaptation on the seat and design development of common reinforced
seat console. Main aim of this study, driver seat development with new ICP bar
and new console according to FMVSS 210. 
This seat alredy suitable with ECE-R14 regulation but forces of ECE-R14
regulation lower than FMVSS 210 forces. There were made lots of design for ICP
bar and console at the begining of the design study. This study was handled with
kinematic and structure analysis, customer requests and ergonomy issues for choose
the optimum design and make a design freeze. All of these datas were evaluated and
optimum design selected. The seat was strengthened with new console structure and
unified ICP bar. 

References

  • Dassault Systems, Catia V5 Software (1994)
  • Deierlein, Bob. Fleet Equipment. (Aug 2000), Vol. 26 Issue 8, p48. 4p. 1 Diagram.Abstract: Focuses on design features and innovations made on truck seats for safety and driver retention in the United States. (AN: 3457526)
  • Gökhan Şendeniz, Ebru Pişgin (15-16 Mart 2016) Uludağ Üniversitesi V.Bilgilendirme ve Ar-Ge Günleri Proje Poster Sunumu, FMVSS 210 Amerika Normuna Göre Ağır Ticari Araç Sürücü Koltuğu Geliştirme Çalışmaları
  • Gökhan Şendeniz, Ferruh Öztürk (2014). 7. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, 26-27 Mayıs 2014, Bursa. Yolcu Koltuklarında Topoloji Tasarım ve Yaklaşımları ile Optimizasyon
  • HyperWorks, Altair Opti Struct and Radioss Software (1985)
  • Skydel, Seth, Fleet Equipment. (Aug2008), Vol. 34 Issue 8, p40-42. 2p. The article focuses on the significance of ergonomics in seat design for safety, comfort and productivity. (A.N: 34238410)
  • U.S. Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration, FMVSS 210 Regulation (1994).
  • United Nations, (2003). “Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to safety belt anchorages”, ECE R14 Regulation.

FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ

Year 2018, Volume: 23 Issue: 1, 353 - 368, 24.04.2018
https://doi.org/10.17482/uumfd.390068

Abstract

Bu çalışmada, emniyet kemeri çekme testi
dayanımı hakkındaki Amerika düzenlemesi olan, FMVSS regülasyonuna uygun üç
noktalı emniyet kemeri bağlantı barı tasarımı (ICP-Inter Connect Point) ve
koltuk konsolu tasarımı geliştirilmesi temel alınmıştır. Mevcut durumda ECE-R14
regülasyonu şartlarını sağlayan sürücü koltuğu geliştirilerek Amerika
regülasyonu olan FMVSS 210'a da uyumlu hale getirilmesi amaçlanmıştır. Bu
regülasyon gereği üç noktalı emniyet kemerinin iki bağlantı noktasının koltuk
üzerindeki ICP Bar üzerinde bulunması gereklidir. Bu projede sürücü koltuğu
için bir çok 
ICP Bar tasarımı
yapılmıştır. Ayrıca bu yeniliğin yanında tüm pazar müşterilerine cevap
verebilmek için koltuk ve araç arasındaki ortaklaştırılmış bağlantı konsolu
tasarımı yapılmıştır. Yapılan tüm ICP Bar ve Konsol tasarım çalışmalarının
dizayn dondurma işlemi için bilgisayar ortamında yapılan kinematik ve yapısal
analizleri, müşteri talepleri ve ergonomi açısından değerlendirilmiş, en uygun
tasarım seçilmiştir.




References

  • Dassault Systems, Catia V5 Software (1994)
  • Deierlein, Bob. Fleet Equipment. (Aug 2000), Vol. 26 Issue 8, p48. 4p. 1 Diagram.Abstract: Focuses on design features and innovations made on truck seats for safety and driver retention in the United States. (AN: 3457526)
  • Gökhan Şendeniz, Ebru Pişgin (15-16 Mart 2016) Uludağ Üniversitesi V.Bilgilendirme ve Ar-Ge Günleri Proje Poster Sunumu, FMVSS 210 Amerika Normuna Göre Ağır Ticari Araç Sürücü Koltuğu Geliştirme Çalışmaları
  • Gökhan Şendeniz, Ferruh Öztürk (2014). 7. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, 26-27 Mayıs 2014, Bursa. Yolcu Koltuklarında Topoloji Tasarım ve Yaklaşımları ile Optimizasyon
  • HyperWorks, Altair Opti Struct and Radioss Software (1985)
  • Skydel, Seth, Fleet Equipment. (Aug2008), Vol. 34 Issue 8, p40-42. 2p. The article focuses on the significance of ergonomics in seat design for safety, comfort and productivity. (A.N: 34238410)
  • U.S. Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration, FMVSS 210 Regulation (1994).
  • United Nations, (2003). “Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to safety belt anchorages”, ECE R14 Regulation.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Ebru Pişgin

Erol Solmaz

Publication Date April 24, 2018
Submission Date February 5, 2018
Acceptance Date April 6, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Pişgin, E., & Solmaz, E. (2018). FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 23(1), 353-368. https://doi.org/10.17482/uumfd.390068
AMA Pişgin E, Solmaz E. FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. April 2018;23(1):353-368. doi:10.17482/uumfd.390068
Chicago Pişgin, Ebru, and Erol Solmaz. “FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23, no. 1 (April 2018): 353-68. https://doi.org/10.17482/uumfd.390068.
EndNote Pişgin E, Solmaz E (April 1, 2018) FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23 1 353–368.
IEEE E. Pişgin and E. Solmaz, “FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ”, UUJFE, vol. 23, no. 1, pp. 353–368, 2018, doi: 10.17482/uumfd.390068.
ISNAD Pişgin, Ebru - Solmaz, Erol. “FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23/1 (April 2018), 353-368. https://doi.org/10.17482/uumfd.390068.
JAMA Pişgin E, Solmaz E. FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. 2018;23:353–368.
MLA Pişgin, Ebru and Erol Solmaz. “FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, vol. 23, no. 1, 2018, pp. 353-68, doi:10.17482/uumfd.390068.
Vancouver Pişgin E, Solmaz E. FMVSS 210 NORMUNA GÖRE SÜRÜCÜ KOLTUĞU GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. 2018;23(1):353-68.

Announcements:

30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.