Her
geçen gün önemi artan küreselleşme süreciyle birlikte dünyada teknoloji,
ticaret ve iletişim alanlarında büyük gelişmeler görülmüştür. Bu gelişmeler,
şirketlerin birbirleriyle daha rahat iletişim kurması ve ticaret yapabilmesini
önemli ölçüde kolaylaştırmıştır. Şirketlerin birbirlerine bu derece
yakınlaşması, ürünlerin(malların) güvenli ve daha az maliyetli bir şekilde
transferi konusunu önemli bir hale getirmiştir. Herhangi bir ürünün ya da ham
maddenin ortaya çıktığı ilk noktadan, tüketiciye ulaştığı son noktaya kadar
olan tüm faaliyetlerle ilgilenen lojistik sektörü de bu bağlamda, dünyanın en
büyük sektörleri arasında kendine yer bulmuştur. Lojistik sektörünün bu denli
büyümesi de ortaya lojistik dostu şehirler kavramını ortaya çıkarmıştır. Bu
çalışmada ilk olarak, lojistik ve lojistik şehir kapsamı hakkında bilgiler
verilmiş, daha sonra literatürde yer alan dikkat çekici çalışmalar
özetlenmiştir. Çalışma kapsamında Türkiye’de yer alan lojistik dostu şehirleri
belirlemek amacıyla çok kriterli karar verme (ÇKKV) yöntemlerinden entropi
entegreli CODAS yöntemi kullanılmıştır. Bu amaç kapsamında şehirlerin, taşıma
ve depolama, işgücü, otoyollarına erişim, yol altyapısı, trenle
ulaşılabilirliği, su yoluyla ulaşılabilirliği, hava yoluyla ulaşılabilirliği
gibi özellikleri kriter olarak belirlenmiştir ve gerekli veriler toplanmıştır.
Daha sonra şehirler değerlendirilmiştir. Lojistik dostu şehirler belirlenerek,
yöneticilere yardımcı olabilecek bir kaynak hazırlanmıştır.
With the rise of globalization, major developments in
technology, commerce and communication have been seen all over the world. These
developments have made the communication and trade of companies with each other
significantly easier. This closeness of companies to each other has increased
the importance of the issue of products (goods) transfer safely and less
costly. In this context, the logistics sector, which deals with all activities
from the first point of creation any raw materials or products to the last
point in which the products reached to consumers, has found place for itself
among the world’s largest sectors. Such a growth of the logistics industry has
also revealed the concept of logistics-friendly cities. In this study, firstly,
information related to logistics and logistics city is given, then remarkable
studies in the literature are summarized. In order to determine the
logistics-friendly cities in Turkey, the integrated CODAS entropy method which
is the multi-criteria decision making (MCDA) method is used. For this purpose,
the criteria such as capacities transportation and storage, labor forces,
access to motorways, railways, airways and waterways, road infrastructure were
determined and required data were collected. After that the cities were
evaluated. A resource has been created to help managers by identifying logistics-friendly
cities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | July 27, 2018 |
Acceptance Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 4 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.