In
this study, the problem of post disaster relief supplies transportation is
modeled as a capacity-constrained vehicle routing problem. A two-phase solution
approach is proposed to solve the problem. In the first phase of the proposed
approach, a route generation-elimination algorithm is used to generate feasible
routes that satisfy the capacity constraints. In the second phase, the feasible
routes generated by the algorithm are used as the input of the proposed integer
programming model to determine the transportation plan showing the routes
through which the relief supplies are transported. Despite the long solution
times due to the NP-hard structure of the capacity-constrained vehicle routing
problem, it is aimed at obtaining a solution in a shorter time period with the
generated route generation-elimination algorithm. Since the vehicle capacity
constraints are taken into consideration in the route generation-elimination
algorithm, the corresponding capacity constraint in the integer programming
model is removed which significantly reduces the complexity of the problem.
This situation represents the positive effect of the developed algorithm on the
solution time. The proposed approach is tested on an earthquake case study for
a sample region and the results are analyzed.
Vehicle routing problem humanitarian relief logistics integer programming transportation plan
Bu çalışmada, afet sonrası yardım malzemesi
taşıma problemi, literatürde yer alan kapasite kısıtlı araç rotalama problemi
olarak kurgulanmış ve çözümü için iki-aşamalı çözüm yaklaşımı geliştirilmiştir.
Geliştirilen yaklaşımın ilk aşamasında, rota üretme-eleme algoritması ile araç kapasite
kısıtını sağlayan uygun rotaların üretilerek, bu kısıtı sağlayamayan rotalar
ise elenmiştir. İkinci aşamada ise, algoritma ile üretilen uygun rotalar,
önerilen tamsayılı programlama modelinin girdisi olarak kullanılmış olup, bu
model ile yardım malzemelerinin hangi rotalar üzerinden ve hangi araçlarla taşınacağını
gösteren bir taşıma planı oluşturulmuştur. Kapasite kısıtlı araç rotalama
probleminin NP-zor yapısı sebebiyle oluşan uzun çözüm sürelerine karşın,
geliştirilen rota üretme-eleme algoritması ile daha kısa sürede çözüm elde
edilmesi sağlanmıştır. Rota üretme-eleme algoritmasında, araç kapasite kısıtı
dikkate alındığından dolayı, tamsayılı programlama modelinde bu kısıt ortadan
kaldırılmış, bu sayede problemin karmaşıklığında önemli oranda azalma
sağlanmıştır. Bu durum, geliştirilen algoritmanın çözüm süresine olumlu
etkisini ortaya koymaktadır. Geliştirilen yaklaşım bir deprem örnek olayı
üzerinde ve örnek bir bölge için test edilmiş ve sonuçları analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | August 27, 2018 |
Acceptance Date | December 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 4 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.