The release of greenhouse gases resulting from the burning of fossil
fuels, which are among the most vital sources to meet the energy demand in the World,
causes both environmental pollution and global warming. Thus, significance of eco-friendly,
renewable energy sources has gradually increased. Following this passionate
trend, the Energy Market Regulatory Authority (EMRA) of Turkey has imposed new
regulations on biodiesel and ethanol use as domestic additives to petroleum
derivatives since 2013. This fact, in turn, necessitates an effective and
optimal design of green supply chain networks for renewable energy sources. In
this article, we study the problem of designing of a multi-purpose, and
multi-period supply chain network for second-generation biodiesel produced from
unpalatable raw material sources. To model the problem, a multi-objective
mixed-integer linear program is developed. The proposed model aims at optimizing
total cost, environmental impact and social impact of the biodiesel supply
chain by taking advantage of epsilon-constraint method for multi-objective
problems. Furthermore, the environmental impact assessment process
is conducted both with literature review and with international assessment
methods such as Eco-indicator99, Recipe 2008, EDIP 2003, EPS 2000.
Biodiesel second generation biodiesel supply chain multi-objective optimization epsilon-constraint method
Dünyadaki enerji ihtiyacını karşılayan en önemli
kaynaklardan biri olan fosil yakıtların yanması sonucunda oluşan sera
gazlarının hem çevre kirliliğine hem de küresel ısınmaya sebep olduğu
bilinmektedir. Bu nedenlerden dolayı çevre dostu olan yenilenebilir enerji
kaynaklarına ilgi artış göstermektedir. Ülkemizde Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumu (EPDK) tarafından, 2013 yılından itibaren benzine ve motorine yerli
katkı olarak, oranları her yıl arttırılmak üzere biyodizel ve etanol ilave
zorunluluğu getirilmiştir. Bu da yenilenebilir enerji kaynakları için etkin ve
optimal yeşil tedarik zinciri ağı tasarımı çalışmalarının yapılmasını gerekli
kılmaktadır. Bu çalışmada, çok amaçlı, çok ürünlü ve çok periyotlu yenilmeyen
hammadde kaynaklarından üretilen ikinci nesil biyodizel yakıtların üretimi için
tedarik zinciri ağ tasarımı problemi ele alınmıştır. Ele alınan problem için karmaşık
tam sayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir.
Önerilen model, biyodizel tedarik zincirinin toplam
maliyet, çevresel etki ve sosyal etki minimizasyonunu içermektedir. Çevresel
etki değerlendirme süreci için hem literatür çalışmaları incelenmiş hem de
uluslararası değerlendirme metotlarına (Eco-indicator99, Recipe 2008, EDIP
2003, EPS 2000, vs.) başvurulmuştur. Ayrıca Uluslararası Standart Örgütünün ISO
14000 standardının ortaya koyduğu kriterlere de başvuru yapılarak yeni bir
değerlendirme modeli önerilmiştir. Çok
amaçlı modelin çözümünde epsilon-constraint metodu kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | August 27, 2018 |
Acceptance Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 4 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.