The present study was used to teach
undergraduate students the concepts of computational simulation and measurement
uncertainty via discovery based learning. The study included
experimental-theoretical-numerical examination of heat conduction along a cylindrical
rod. Because it is a well-known fact that dealing with systems having complex
theoretical background distracts students’ attention, an easy to be
comprehended experimental system had intentionally chosen to allow the students
mainly focus on the computational simulations and measurement uncertainty.
Students were requested to compare the results obtained at each step and to
figure out the possible causes of discrepancies among the results if there was
any. The steps were repeated several times until the students satisfied with
the results.
Bu makalede lisans
öğrencilerine bilgisayar destekli simülasyon ve ölçüm belirsizliği kavramlarını
proje tabanlı öğrenme usulü ile öğretebilmek için kullanılan bir çalışma
anlatılmıştır. Çalışma silindirik bir çubuk üzerindeki iletimsel ısı
transferinin deneysel, teorik, numerik incelenmesini içermektedir. Öğrencilerin
karmaşık teorik altyapıya sahip sistemlerle ilgilenmelerinin dikkatlerini
dağıtacağı iyi bilinen bir gerçek olduğu için teorik altyapısı rahatlıkla
anlaşılabilecek deneysel bir sistem kasıtlı olarak seçilmiştir ki bu sayede
öğrencilerin dikkatlerinin bilgisayar destekli simülasyonlar ve ölçüm
belirsizliği konuları üzerine yoğunlaşmaları hedeflenmiştir. Öğrencilerden her
bir adımda elde ettikleri sonuçları bir diğeri ile karşılaştırmaları istenmiş
ve varsa birbirleri arasındaki sapmaların muhtemel sebeplerini ortaya çıkarmaları
beklenmiştir. Her bir adımın öğrenciler sonuçlardan tatmin oluncaya kadar
tekrarlanması sağlanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Submission Date | July 20, 2018 |
Acceptance Date | August 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 24 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.