Dolgu malzemelerinin lif takviyeli epoksi matrisli kompozitlerde aşınma performansının arttırılması amacıyla kullanılması günümüzde oldukça sık uygulanan bir yöntemdir. Bu çalışmada grafit dolgusunun cam elyaf takviyeli kompozit yapıya dahil edilmesinin kompozitin tribolojik özellikleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. 3 farklı oranda grafit dolgusu kullanılarak el yatırma yöntemiyle üretilen kompozit malzemelerin farklı yük (7 N, 10 N, 15 N) ve kayma mesafelerinde (200 m, 400 m) aşınma davranışları dolgusuz kompozit ile karşılaştırılmıştır. Yükün, dolgu miktarının ve kayma mesafesinin sürtünme katsayısı ve aşınma oranı üzerindeki tartışılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde, grafit dolgusunun aşınma hacmi ve sürtünme katsayısı üzerindeki belirgin etkileri açıkça görülmektedir. %12 grafit içeren kompozitte aşınma hacmi neredeyse %96 oranında azalmıştır; bu oran %4 grafit dolgusunda ise yaklaşık %93 civarında olmuştur. Grafit takviyesinin ve kuvvetin artmasıyla sürtünme katsayısı düşerken, kayma mesafesinin artmasıyla sürtünme katsayısı düşmüştür. Mikroyapısal analiz, dolgulu kompozitlerin dolgusuz kompozitlere göre daha az aşınma sergilediğini, yüzey gözenekliliğinin ve kraterlerin daha sığ olduğunu ortaya çıkarmıştır.
The use of fillers in fiber-reinforced epoxy matrix composites to enhance the wear performance of the composite is a widely employed method nowadays. In this study, the effect of incorporating graphite filler into a glass fiber-reinforced composite structure on the tribological properties of the composite was investigated. Composite materials produced using the hand lay-up method with three different levels of graphite filler were compared to unfilled composites in terms of wear behavior under different loads (7 N, 10 N, 15 N) and sliding distances (200 m, 400 m). The influence of load, filler content, and sliding distance on the friction coefficient and wear rate was discussed. When the results are examined, the significant effects of graphite filler on wear volume and friction coefficient are clearly observed. In the composite containing 12% graphite, the wear volume has decreased by almost 96%; this ratio has been around 93% for the composite with 4% graphite filler. As the reinforcement of graphite and force increase, the friction coefficient decreases, whereas with the increase in sliding distance, the friction coefficient declines. Microstructural analysis revealed that the filled composites exhibited less abrasion compared to the unfilled composites, and the surface porosity and craters were shallower.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 28, 2024 |
Publication Date | April 22, 2024 |
Submission Date | October 12, 2023 |
Acceptance Date | March 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 29 Issue: 1 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.