İnsanlı veya insansız hava araç sistemleri ile birlikte keşif ve gözetleme, kara ve sınır güvenliği, arama ve kurtarma operasyonları gibi önemli faaliyetler yürütülür. Özellikle insansız hava araçlarının kullanımı ile hem sivil hem askeri uygulamalarda bilgi edinilmesi ve müdahale edilmesi kolaylaşmaktadır. İyi bir görev planlama yapılması faaliyetlerin başarı ile yürütülmesi için büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada bölgesel gözetleme yapan hava keşif araçları için görev planlaması yapılmıştır. Bir hava aracı kalkış noktasından göreve başlayarak hedef bölgeleri gözetlemekte ve kalkış noktasına dönmektedir. Çalışmada hedefler, literatürdeki genel yaklaşım olan düğüm ile temsil edilmenin aksine, dikdörtgen alanlar olarak temsil edilmiştir. Bu alanların içini şeritler halinde tarayarak hedeften bilgi edinilmektedir. Rotalar oluşturulurken birbiri ile çelişen iki amaç gözetilmiştir. Birincisi uğranılan hedeflerden elde edilen toplam bilgiyi maksimize etmek ikincisi ise görev boyunca kat edilen toplam mesafeyi minimize etmektir. Etkin çözümlerin bulunması için iki amaçlı karma tam sayılı programlama modeli geliştirilmiş ve epsilon-kısıt yöntemi ile çözülmüştür. Büyük boyutlu problemler için de bir sezgisel çözüm yöntemi önerilmiştir. Tüm çözüm yöntemleri farklı boyutlardaki problemlerde karşılaştırılmıştır.
Manned and unmanned aerial vehicle systems are used for important tasks such as reconnaissance and surveillance, land and border security, and search and rescue operations. Especially with the use of unmanned aerial vehicles, obtaining information and intervention become easier in both civilian and military applications. To carry out all these tasks successfully, a good mission planning is of great importance. In this study, we consider the mission planning of aerial vehicles tasked with conducting regional reconnaissance. An aircraft takes off from a base, visits the target areas, and returns back to the base. In contrast with the majority of the studies in the literature that represent the targets with nodes, we represent the targets with rectangular regions in this study. These areas are searched in strips to acquire information. Two conflicting objectives are considered in forming the routes. The first objective is maximizing the total information obtained from the targets visited, and the second is minimizing the total distance traveled during the mission. To find the efficient solutions, a biobjective mixed integer programming model is developed and solved using the 𝜀-constraint method. A heuristic solution method is also proposed for larger problem instances. Both solution methods are tested on different-sized problems.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 20, 2024 |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | October 5, 2023 |
Acceptance Date | June 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 29 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.