Bu çalışmada, termostatik genleşme valfli deneysel bir otomobil klima sisteminin R1234yf ve R134a soğutucu akışkanları kullanılması durumundaki çeşitli performans parametrelerinin değerleri belirlenmiş ve karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. Masa üstü deney seti şeklinde kurulan sisteme, R1234yf ile çalışırken karşılaşılacak performans düşmesinin telafi edilmesi amacıyla emme ve sıvı hatları arasında ısı transferi sağlayan eş merkezli bir iç ısı değiştirici eklenmiştir. Isı değiştirici, sadece R1234yf testlerinin bir kısmında kullanılmıştır. Çevrimdeki soğutucu akışkan debisi ile çeşitli noktalardaki basınç ve sıcaklıkların sürekli rejim şartlarındaki değerleri ölçülmüştür. Ölçüm sonuçları kullanılarak çevrim bileşenlerinin enerji ve ekserji analizleri yapılmış, böylece çeşitli performans parametrelerinin değerleri akışkan ve ısı değiştirici kullanım durumuna göre belirlenerek birbirleri ile karşılaştırılmıştır. R1234yf’li sistemin evaporatör yükü, ısı değiştirici kullanılmaması ve kullanılması durumlarında R134a’lı sistemden ortalama olarak sırasıyla %12,9 ve %11,2 daha düşük bulunmuştur. Isı değiştiricisiz R1234yf’li sistemin STK değeri, R134a’lı sistemden ortalama %5,3 kadar daha küçük iken, ısı değiştiricinin devreye alınmasıyla STK iyileşmekte ve ortalama olarak sadece %2,5 daha küçük çıkmaktadır. Isı değiştiricisiz durumda R1234yf’li sistemin ekserjik verimi, R134a’lı klimadan ortalama %18,1 kadar daha küçük çıkmakta, ısı değiştirici devreye alındığında ise ekserjik verim ortalama % 6,1 daha düşük olmaktadır.
In this study, various performance parameters of an experimental automobile air conditioning (AAC) system with a thermostatic expansion valve were evaluated for the cases of using R1234yf and R134a refrigerants and the results were presented comparatively. The system was set up as a desktop experimental set, and a concentric internal heat exchanger (IHX) providing heat transfer from the liquid to the suction line was added to compensate for the performance loss in R1234yf operations. The IHX was employed only in some R1234yf tests. The refrigerant flow rate, pressure and temperature measurements at various points were performed under steady-state conditions. Then, energy and exergy analyses were performed to determine the values of the performance merits. The evaporator load of the R1234yf system was on average 12,9% and 11,2% lower than the R134a one for the cases of not using and using the IHX, respectively. While the coefficient of performance (COP) of the R1234yf system without IHX was 5,3% less than that of the R134a one, COP was improved with the activation of IHX and became only 2,5% lower. The R1234yf system without IHX yielded 18,1% less exergetic efficiency than the R134a one, while it was 6,1% lower with active IHX.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Automotive Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 18, 2024 |
Publication Date | December 24, 2024 |
Submission Date | July 31, 2024 |
Acceptance Date | September 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 29 Issue: 3 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.