In this study, the
factors affecting the digital literacy levels and internet addiction of
university students were investigated. In this context, it has been
investigated whether there is a change in the level of internet addiction among
the senior students who took digital literacy courses at Atatürk University
Faculty of Engineering. In this study, two scales were used as a data
collection tool: the Internet addiction scale developed by Hahn and Jerusalem
and translated into Turkish by Şahin and Korkmaz, and the digital literacy
scale developed by Ng and adapted into Turkish by Hamutoğlu et al. According to
the results of the study, it was found that 5% of the participants were
internet addict and 70% were not addict. It was determined that students who
use the Internet for approximately 5.5 hours a day are addicted to the
internet. A positive correlation was found between digital literacy level and
daily internet usage time. And digital literacy course had no statistically
significant effect on the level of digital literacy and internet addiction.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin dijital
okuryazarlık düzeylerine ve internet bağımlılıklarına etki eden faktörler
araştırılmıştır. Çalışma kapsamında ayrıca, Atatürk Üniversitesi Mühendislik
son sınıf öğrencilerine verilen dijital okuryazarlık dersi bağlamında
öğrencilerin internet bağımlısı olma düzeylerinde değişim olup olmadığı
araştırılmıştır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak Hahn ve Jerusalem
tarafından geliştirilen ve Şahin ve Korkmaz tarafından Türkçeye çevrilen
internet bağımlılığı ölçeği ve Ng tarafından geliştirilen ve Hamutoğlu ve
arkadaşları tarafından Türkçeye uyarlanan dijital okuryazarlık ölçeği kullanılmıştır.
Anket soruları, öğrencilere, dijital okuryazarlık dersi öncesi ve sonrası olmak
üzere iki defa uygulanmıştır. Çalışma sonuçlarına göre katılımcıların %5’inin
internet bağımlısı olduğu çıkarken, %70’inin bağımlı olmadığı ortaya
çıkmıştır. İnternet bağımlısı olan
öğrencilerin günde yaklaşık 5.5 saat internet kullandığı bilgisine
ulaşılmıştır. Dijital okuryazarlık düzeyi ile internetin günde kaç saat
kullanıldığı arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur. Dijital
okuryazarlık dersinin ise gerek dijital okuryazarlık seviyesi üzerinde gerekse
internet bağımlılığı üzerinde istatistiksel olarak herhangi bir etkisinin
olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.