In this study, social and inter-communal differences of epidemic perception were investigated using the google trends data. For this purpose, the avian influenza epidemic was chosen and key terms of "Avian Influenza, Kuş Gribi, and Bird Flu" related topics were evaluated. Some countries like Turkey, United Kingdom, China, and Vietnamese google trends data in the period of 01.01.2004-11.10-2019 were searched. In the study where country data were evaluated, general search tendencies of people from different countries were evaluated by using internet data considering frequency distribution. The results of the evaluation of the relevant topics of the search terms of the four country data, the disease's high-frequency topics were detected at a rate of 26.25% (21/80), while 18.75% of the low-frequency topics (15/80) were determined. This suggests that the level of perception among these countries varies significantly. In the study, it was found that it is important to support the high frequency topics with links in order to reach the right information by the public and it is important that the prominent advertisements containing the information about the disease appear on the pages related to these topics.
Bu çalışmada, google trend verileri kullanılarak salgın algısının sosyal ve toplumlar arası farklılıkları araştırılmıştır. Bu amaçla, kuş gribi hastalığı seçilmiş ve "Avian Infuenza, Bird Flu ve Kuş Gribi" terimleri için “ilişkili konular” terimi değerlendirilmiştir. Çalışmada 01.01.2004-11.10-2019 dönemi için Türkiye, İngiltere, Çin ve Vietnam gibi bazı ülkelere ait google trends eğilimleri araştırılmıştır. Seçilmiş ülke verilerinin değerlendirildiği çalışmada internet verileri kullanılarak farklı ülke insanlarının bu hastalığa ilişkin genel arama eğilimleri frekans dağılımı dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Dört ülke verisine ait arama terimlerinin ilgili konu başlıklarının değerlendirme sonuçları, hastalığın yüksek frekansa sahip konu başlıkları %26.25 oranında hesaplanmıştır (21/80). Düşük frekansa sahip konu başlıkları %18.75oranındadır (15/80). Bu durum hastalık konusunda bu ülkeler arasında algı düzeyinin önemli ölçüde değiştiğini düşündürmektedir. Çalışmada yüksek frekansa sahip konu başlıklarının kamu tarafından doğru bilgiye ulaşımın sağlanmasında linklerle desteklenmesinin ve hastalığa ilişkin bilginin yer aldığı dikkat çekici reklamların bu konu başlıkları ile ilişkili sayfalarda yer almasının önemli olduğu kanaatine varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.