Metin madenciliği, yapılandırılmamış metin verilerinden yararlı kalıplar, eğilimler, modeller ve kurallar bulmaya çalışan yeni bir teknolojidir. Metin Madenciliğinde en yaygın kullanılan tekniklerden biri Duygu Analizidir. Duygu analizi, yazarın tutumunu keşfetmek için en yaygın kullanılan sınıflandırma aracıdır. Bir metin aracılığıyla yazarın tutumunun olumlu, olumsuz veya tarafsız olup olmadığını araştırır. İnternet çağında bilginin büyük bir kısmının metin olarak bulunması nedeniyle Duygu analizinin önemi ve kullanım alanları her geçen gün artmaktadır. Sosyal medyada sıklıkla kullanılan duygu analizi, kullanıcıların belirli bir konu veya ürün hakkındaki fikirlerini ortaya çıkarmak için kullanılabilir. Bu çalışmanın amacı, web sitelerindeki ilaç yorumlarını anlamlı bilgilere dönüştürmektir. Bu bilgiler kullanıcılar için karar vermede yardımcı olabilir. Bu çalışmada, 78 kullanıcının, Alzheimer ilaç yorumlarının bulunduğu bir sosyal platformdan elde edilen kişisel veriler değerlendirilmiştir. Özellikle Alzheimer ilaçlarının seçimi diğer ilaçların aksine, hasta ve hasta yakınlarının gözlemlerini birlikte değerlendirmeye imkân vermektedir. Değerlendirmeyi okuyan ve faydalım bulan 3723 kişi yorumun etkisini güçlendirmektedir. Uygulama aşamasında kullanıcı yorumları Duygu analizi ile polarite değerleri hesaplanmış ve geliştirilen formül ile Alzheimer ilaçları sıralanmıştır. Bu sayede tüketicilerin ilaçlara göre memnuniyet düzeyleri belirlenmiştir.
Text mining is a new technology that attempts to find useful patterns, trends, patterns and rules from unstructured text data. One of the most commonly used techniques in Text Mining is Sentiment Analysis. Sentiment analysis is the most widely used classification tool to explore an author's attitude. It explores whether the author's attitude is positive, negative or impartial by means of a text. As most of the information in the internet age is found as text, the importance and usage areas of Sentiment analysis are increasing day by day. Sentiment analysis, which is frequently used in social media, can be used to expose users' ideas about a particular topic or product. The aim of this study is to transform drug reviews on websites into meaningful information. This information can help users in decision-making. In this study, personal data obtained from a social platform with Alzheimer's drug reviews of 78 users were evaluated. In particular, the selection of Alzheimer's drugs, unlike other drugs, allows the observations of the patients and relatives of the patient to be evaluated together. The 3723 people who read the review and found it useful strengthens the effect of the comment. In the implementation phase, polarity values of user comments were calculated with Sentiment analysis and Alzheimer's drugs were ranked with the formula developed. In this way, the satisfaction levels of consumers according to the drugs were determined.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Affective Computing, Graph, Social and Multimedia Data, Data Mining and Knowledge Discovery |
Journal Section | Research Paper |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.